HM-arvinge bakom nya appen Snicks som utmanar bokbranschen

Snicks är berättelser i mobilen. Som avsnitt i en följetong i både text- och ljudformat.

Snicks är en ny app för berättelser i text- och ljudform, uppbyggda av 5-10 minuter långa episoder skrivna exklusivt för appen. Finansiär bakom projektet är en mångmiljardär, HM-arvingen Tom Persson.

De senaste åren har många försökt utmana den traditionella ljud- och ebokens format. Även Storytel har försökt med sin Stories by Storytel. Lägg till det en handfull olika barnboksappar som på olika sätt kombinerar bilderbok och ljudbok för att hjälpa stressade föräldrar med högläsning på repeat. Så sent som i veckan skrev vi om Boksnok.

Nu kommer alltså ännu en i raden. Men det finns saker med Snicks som talar för att det faktiskt kan bli mer än en dagslända. Sedan en tid tillbaka har Snicks lanserat sin tjänst/app i skarpt läge. Boktugg bestämde sig för att ta reda på mer om appen – och vilka som står bakom.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!

Vad är Snicks?
– Snicks är text- och ljudbaserad underhållning, information och inspiration i kortformat. Nästan allt innehåll i appen är originals – det vill säga att texten skrivits för publicering i appen.
Nyligen har vi börjat samarbeta med kända podcasts och gett dem ytterligare en plattform att synas på. Snicks är genreöverskridande, och tjänsten erbjuder fiction såväl som non-fiction inom true-crime, nyheter och historia för att nämna några nischer, säger Shajan Kozegary, producent på Snicks.

Snicks mission är att vara “Det bästa sättet att enkelt uppleva kvalitativ storytelling i mobilen”, menar gänget bakom appen.

– Idén grundar sig i att vi älskar storytelling och dess skapare men inte funnit en mobilanpassad upplevelse till fullo. Snicks är den plattformen. Man behöver inte investera åtta timmar som med en roman. Våra episoder är mellan fem och tio minuter långa och hela Snicks kan vara upp till flera timmar. Helt enkelt den bästa upplevelsen för en mobil publik.

Snicks använder flera olika format för sina berättelser: ljud, text och bild.

Det låter en del som amerikanska appen Hooked som ju Storytel kopierade med Stories by Storytel som ändå inte verkar ha lyft. Varför ska Snicks lyckas?
– Snicks har en helt egen nisch genom att vi anpassar innehållet helt och hållet för en mobil publik som kan uppleva de fem-tio minuterna var som helst och när som helst. Med utgångspunkt i verk som Da Vinci-koden där kapitel, eller i Snicks värld episoder, inte tar mer än fem-tio minuter att konsumera gör det lättillgängligt på ett helt unikt sätt. Vi har också en väsentligt större bredd av innehåll än de du nämner, säger Shajan Kozegary och tillägger:
– Snicks har självklart tagit lärdom och inspiration från de amerikanska versionerna. Det finns intressanta studier att ta hänsyn till och anpassa till vår egna produkt, men Snicks är i vår mening i en helt egen nisch och egentligen inte mer jämförbart med dem än med Spotify, Netflix och HBO.  

Ni lanserar det som en betaltjänst från start – hur ser upplägget ut för författarna ekonomiskt?
– Vi är och har som prioritet nummer ett att vara storytellers bästa vän. På alla plan. Vi vill erbjuda en konkurrenskraftig affär för storytellers och ge dem möjligheter de inte kan få hos någon annan. Alla våra författare arvoderas konkurrenskraftigt. Utan dem inget Snicks.

Precis som många andra prenumerationstjänster går det att prova Snicks gratis (30 dagar), därefter kostar det 49 kr i månaden. Betydligt billigare men också ett mindre utbud som samtidigt är exklusivt för Snicks. De köper loss rättigheterna från författaren och betalar ett engångsarvode, enligt uppgifter till Boktugg.

Intressant i sammanhanget är att Snicks nyttjar de inbyggda funktionerna i Google Play och Appstore för prenumerationer. Det innebär att de slipper hämta in kortuppgifter och annat, vilket gör det väldigt enkelt för en ny användare. Nackdelen är förstås att Google och Apple ska ha del (30 %) av månadsavgiften, vilket är anledningen till att de flesta andra prenumerationstjänster har egen betalhantering – utanför appen. Men det tvingar å sin sida kunderna att logga in på webben.

Konkurrensen är minst sagt mördande med de stora ljudbokstjänsterna (Storytel, Bookbeat, Nextory) plus Bokus Play, Audible med flera. Har ni kapital i ryggen för att ha råd att fortsätta utveckla innehåll och plattform även om intäkterna dröjer? Vilka är ägare/grundare?
– Det finns sannerligen konkurrens inom e- och ljudböcker – men Snicks är som sagt i en helt egen nisch. Vi är privatfinansierade men har som policy att inte diskutera ägare eller finansiering.

Det krävs dock inte särskilt mycket detektivarbete av Boktugg för att hitta ägare och styrelseordförande till bolaget bakom Snicks AB. Det ägs nämligen i sin tur av CoMade Sthlm AB som investerat i ett antal filmprojekt, bland annat är bolaget delägare i Breakable Films. Comade har över 100 Mkr i tillgångar. Och ägaren till CoMade är dessutom Tom Persson, yngre bror till HM-chefen Karl-Johan Persson. Med andra ord – det finns förmodligen ytterligare kapital att tillgå vid behov eftersom även han är mångmiljardär.

Finns det planer på att släppa tjänsten i fler länder än Sverige?
– Vårt mål är att producera mer innehåll på engelska och så småningom lansera i fler länder men vi fokuserar i dagsläget på Sverige och den svenska marknaden, säger Shajan Kozegary.

Slutligen, på Snicks website noterar vi ett överstruket Books i “Books for a mobile audience”. Varför?
– För att vi är den nya tidens böcker. Ljud och text anpassat för en mobil publik. 

Med andra ord en spännande idé som kan utmana bokbranschens nuvarande format. När det dessutom finns kapital bakom så ökar möjligheten att lyckas, även om vi vet att det inte alltid är en garanti.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.