Hög kvalitet är ett ledord för Bokmässan i Göteborg när de förbereder årets digitaliserade utgåva. Antalet programpunkter blir 100 istället för de vanliga 300. Däremot ska de litterära samtalen nå en större publik.
Hur gör man en digital variant av en fysisk mässa? Frågan har gäckat arrangörer över hela världen, långt utanför bokbranschen.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Vi har varit väldigt intresserade av hur andra bokmässor gjort det digitalt. Eftersom vi har lite längre tid på oss att förbereda så kan vi ta tillvara deras erfarenheter, säger Frida Edman, ansvarig för Bokmässan i Göteborg.
— Det är intressant att se siffror från olika aktörer. Även om det är svårt att jämföra så ser vi att med digitalt innehåll går det att nå mycket folk, säger Oskar Ekström, programchef på Bokmässan i Göteborg.
Det är ett massivt digitalt program som planeras, det mesta kommer att livesändas men en del kan bli förinspelat. Programmet ska släppas den 25 augusti men bygger till stora delar på det program som var nästan färdigt när beslutet att ställa in den fysiska mässan kom.
– Det är naturligt att bygga utifrån det program på nästan 300 programpunkter som vi hade kommit väldigt långt med. En del behåller vi, en del är helt nytt och en del jobbar vi om, säger Oskar Ekström.
Det omfattande scenprogrammet som besökare på Bokmässan vant sig vid bantas rejält i digital form. Det blir drygt hundra programpunkter som mässan håller i. Utöver det kommer även olika samarbetspartners att producera eget material. Det handlar om aktörer som brukar ha egna scener, exempelvis Se människan och Lärarscenen. (Se även separat artikel om samarbetet mellan Svenska Kyrkan och Gamla Stans bokhandel.)
Både Frida och Oskar betonar att det som produceras kommer att vara av hög kvalitet.
– Det är viktigt att kunna leverera hög kvalitet. Det ska inte vara medverkan via Zoom eller folk som filmar sig själva med mobilen. Vi vill ha professionell inspelning med flera kameror, säger Frida Edman.
Allt innehåll blir kostnadsfritt för tittarna och samlas dels på den nya Bokmässan Play (en investering som ska leva vidare även i framtiden när den fysiska bokmässan är tillbaka) och dels sändas via samarbetspartners.
– Vi försöker få ut det här brett. Det är tråkigt att den fysiska mässan är inställd, alla kommer att sakna myllret på mässgolvet där man springer på varandra i oväntade möten och där det pågår ett scensamtal runt varje hörn. Men det ger även nya möjligheter att nå ut till nya grupper, säger Frida Edman.
Mediapartners som Expressen, Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Göteborgsposten kommer att sända olika ”spår” från Litteraturfestivalen (som är uppdelad i sex spår). Men allt material samlas även på Bokmässan Play.
Ett annat samarbete sker med Akademibokhandeln och Bokus som blir officiell försäljningspartner. Det blir alltså annorlunda jämfört med den vanliga fysiska bokmässan där varje förlag har sin egen kassa och säljer sina egna böcker. Frågan är då om det blir en ”Bokmässans bokhandel” eller vad?
– Det blir tydliga köpknappar så att besökare kan köpa böcker i samband med författarsamtal. Exakt hur det kommer att fungera praktiskt får vi återkomma till, men det är ett exklusivt samarbete med Akademibokhandeln och Bokus, säger Frida Edman.
Hon säger vidare att de även kommer att titta på hur man kan sprida mässan i samarbete med Akademibokhandeln.
Bokmässan i Frankfurt meddelade igår att de går vidare med planerna på en fysisk mässa, om än begränsad av de restriktioner som kan komma att gälla i Tyskland i mitten av oktober.
På den digitala bokmässan i Göteborg blir det inga agenter, till skillnad från i Frankfurt. Man har även valt bort att skapa en digital plattform för dem.
– Vi kommer inte att arrangera ett digitalt möte för agenter. IRC (International Rights Centre) i Göteborg är ju också betydligt mindre än i Frankfurt och vi har gjort bedömningen att de möten som skulle skett här kommer att ske på andra sätt så vi har landat i att pausa den delen i år, säger Frida Edman.
En annan nyhet som presenterades idag är initiativet ”Läsande förebilder” för att inspirera till och lyfta värdet av läsning. 29 personer med olika erfarenheter och bakgrund medverkar i satsningen, som görs i samarbete med ett tiotal förlag, Sveriges Författarförbund och Svenska Bokhandlareföreningen.
— Vi har redan fått positiv respons på kampanjen. Det är viktigt att vi vuxna synliggör vårt läsande och därigenom blir läsande förebilder för barnen, säger Frida Edman.
Bokmässan uppmanar också i kampanjen till att stötta Sveriges författare genom att swisha till Författarförbundets krisfond som har upprättats med anledning av covid-19, samt den lokala bokhandeln genom att, om det är möjligt, köpa en bok.
– Det är viktigt att stötta författarna, vi vet att det är många som har det väldigt tufft i dessa tider med många inställda arrangemang, säger Frida Edman.
I det sammanhanget kan vi inte låta bli att nämna elefanten i rummet när det gäller Bokmässans alla seminarier, eller i år scensamtal. Författare som medverkar på scenerna får inget arvode för sina framträdanden.
– Vi gör ju programmet i samarbete med förlagen som i sin tur har kontakt med författarna. Du får nog fråga förlagen om det, säger Frida Edman.
Det är inte bara för Bokmässan i Göteborg som detta är en svår och känslig fråga. Flera författare har genom åren uttryckt sin förvåning över att medverkan på scenerna inte arvoderas, i alla fall när det handlar om seminarier där åhörarna betalar inträde. Och förlagen betalar för att placera sina författare på scen.
Å ena sidan kan man argumentera för att författaren tack vare sin medverkan får chansen att marknadsföra sin bok (och i många fall även sälja den med förtjänst efteråt). Årets Bokmässa blir ett intressant experiment på det viset eftersom antalet åhörare inte begränsas av sittplatserna runt en scen, teoretiskt sett kan det följas av tiotusentals och rentav hundratusentals tittare på olika skärmar. Går det att konvertera dessa till bokköpare i samma eller högre utsträckning än vid en signering på Svenska Mässan?
Å andra sidan kan man argumentera för att författare verkligen borde få betalt för sin tid – i dessa tider. Frågan om arvoden till författare för scenframträdanden lär bli aktuell igen. Kanske först till 2021 dock.
Fakta om Läsande förebilder
De läsande förebilderna som medverkar i Bokmässans initiativ är: Suad Ali, Petter Alexis Askergren, Anna Kinberg Batra, Ernst Billgren, Frida Boisen, Isabel Bolternstern, Jan Carlzon, Danielle Hamilton Carter, Micael Dahlen, Gina Dirawi, Pascal Engman, Pernilla Ericsson, Göran Everdahl, Matilda Gustavsson, Björn Hellberg, Jan Guillou, Clara Henry, Pär Johansson, Mian Lodalen, Olof Lundh, Camilla Läckberg, Petra Mede, Eli Åhman Owetz, Jesper Rönndahl, Lars Strannegård, Annika Thor, Mia Törnblom, Martin Widmark och Emma Örtlund.
Initiativet ”Läsande förebilder” är ett samarbete med Bokmässan och Bonnierförlagen, Bookmark, Harper Collins, Lind & Co, Mondial, Natur & Kultur, Norstedts, Ordfront, Piratförlaget, Strawberry, Volante, Svenska Bokhandlareföreningen och Sveriges Författarförbund.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!