Ytterligare en prenumerationstjänst vill ta upp kampen om de yngsta läsarna – och lyssnarna. Boksnok lanseras efter flera års utveckling – med böcker från flera stora förlag, däribland Bonnier Carlsen.
– Vårt mål är att skapa ökad läslust hos barnen. Idag finns det en uppsjö av tillgänglig underhållning och läsningen får allt mindre tid. Med vår tjänst vill vi göra kvalitativ underhållning lättillgänglig för barnen på ett nytt roligt sätt, säger Monica Fagraeus, vd för Boksnok.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Flera rapporter har larmat om minskad läsning bland barn och ungdomar. Boksnok hoppas kunna ändra på det genom att erbjuda barnen ett nytt roligt sätt att läsa. Bakom Boksnok står ett team på fyra personer som lärde känna varandra under studierna på KTH. Efter tio år på olika teknik- och tillväxtbolag valde de i höstas att säga upp sig för att satsa helhjärtat på företaget.
– Vi är fyra grundare som alla har ett starkt teknikintresse. Vi läste också alla mycket när vi var små så läsning låg oss varmt om hjärtat. Boksnok var helt enkelt ett sätt för oss att använda vårt teknikintresse till en bra sak, säger Monica Fagraeus, vd, i ett pressmeddelande.
Men namnet Boksnok är bekant, redan 2011 dök det upp för första gången och under 2016 talades det om att tjänsten befann sig i beta och närmade sig lansering.
– Boksnok som bolag har precis som du säger funnits länge och utvecklade först en annan tjänst. Den ursprungliga grundaren lämnade sedan bolaget som därefter drevs som ett hobbyprojekt under ett antal år i olika konstellationer. Under hösten 2019 grundades bolaget i sin nuvarande form med fyra ägare när två personer nyrekryterades. Sedan starten av 2020 arbetar detta team heltid med Boksnok, säger Monica Fagraeus till Boktugg.
”Nu lanserar Boksnok, en prenumerationstjänst för interaktiva barnböcker, en ny app som ska inspirera till ökad läslust. Målet är att göra läsning mer lättillgänglig och rolig för barn”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
I tjänsten får användarna i dagsläget tillgång till över 1 000 barnböcker, något som är möjligt genom samarbeten med etablerade förlag såsom Bonnier, Natur & Kultur, Tukan och Idus med flera. Flertalet böcker har även uppläsningsfunktion där en berättarröst läser upp boken. På så sätt kan även de mindre barnen ta del av berättelserna på egen hand.
Boksnok riktar sig mot barn upp till tio år. Men det saknas inte konkurrens på marknaden (både från renodlade barnappar som Kidsread och Ugglo men även de etablerade ljudbokstjänsterna Bookbeat, Storytel, Nextory och Bokus Play som allt mer tittar mot barnböcker). Lägg dessutom till biblioteksappen Bibblix som hoppas kunna expandera.
Vad är det som talar för Boksnok i jämförelse med konkurrenterna?
– Övriga tjänster fokuserar främst på att kombinera e-böcker och ljud. Vi fokuserar på att skapa en ny interaktiv läsupplevelse där läsaren också kan interagera med boken, detta genom att ta vara på de nya tekniska möjligheter som finns.
Hur lång uthållighet har ni, finns det kapital bakom?
– Vi är i nuläget självfinansierade och har en kassa som räcker ett bra tag till, planen är att ta in en investering under hösten.
Hon menar att en av teamets styrkor är deras spetskompetens inom teknik och digitalt.
– Vi är fyra grundare med bakgrund från KTH och därefter tio års erfarenhet från olika ledande teknik- och tillväxtbolag. Det skapar fördelar när det gäller att bygga en riktigt bra digital produkt, vilket är en viktig del i vår strategi – tillsammans med riktigt bra innehåll såklart, säger Monica.
Boksnok-appen finns idag tillgänglig på iOS, men de lanserar en Androidversion i juni. Precis som andra ljudbokstjänster erbjuds nya kunder att prova fritt i 14 dagar, därefter kostar det 69 kr/mån.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!