Branschtidningen Svensk Bokhandel tvingas till nedskärningar på grund av minskad annonsförsäljning under flera år. Motsvarande två heltidstjänster försvinner.
Det är tidningen Journalisten som rapporterar om nedskärningarna på anrika tidningen Svensk Bokhandel som de senaste åren tappat annonsförsäljning i sina kataloger. Redan förra året drog tidningen ner på utgivningstakten från 18 till 11 ordinarie utgåvor.
Carina Jönsson utsågs nyligen till ny chefredaktör efter PeKå Englund (som slutade tidigare i år). Nu står det klart att hennes tidigare tjänst som redaktionschef plockas bort och därmed försvinner en journalisttjänst. Hon blir dessutom enbart chefredaktör och slipper VD-rollen i bolaget.
Dessutom försvinner två halvtidstjänster, en reporter och en fotograf, när Svensk Bokhandel ställer om sin organisation.
Sammantaget ger det såklart en rejäl besparing för tidningen som så sent som 2017 hade nio anställda (varav några deltidstjänster). Under samma tid har dock antalet annonssidor i de tre årliga katalogerna nästan halverats och höjda priser har inte kunnat kompensera för intäktsfallet.
“I SvB:s omställning ingår bland annat att se över hur redaktionen förlägger sina resurser på fysisk tidning kontra digitalt, och en översyn av prenumerationsmodellen”, skriver Journalisten.