Drygt två av tre svenskar lyssnar regelbundet på podcasts, och en av tre tänker öka sitt poddlyssnande de närmaste åren.
Det visar en ny undersökning genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av musiktjänsten Spotify.
Sveriges radios poddar ”P3 Dokumentär”, ”Sommar & vinter i P1” och ”P1 Dokumentär” ligger stadigt i lyssnartoppen, tillsammans med bland annat ”Skäringer & Mannheimer”, ”Historiepodden”, ”Creepypodden” och ”Rättegångspodden”.
Undersökningen visar att de som lyssnat på podcasts längst också är de som lyssnar mer frekvent. Till exempel uppgav nästan en tredjedel av alla som lyssnat på poddar i över fem års tid att de lyssnar dagligen.
De vanligaste tillfällena folk uppgav som lämpliga för poddlysning är till och från jobbet (59 procent), vid matlagning (39 procent) och vid städning (38 procent).
Boktuggs analys: Spotify har det senaste året jobbat hårt med att förbättra gränssnittet och upplevelsen för den som lyssnar på podcasts, som är något helt annat än musiklyssning. Vad innebär detta för bokbranschen? Storytel har samtidigt släppt dels en del rena podcasts och dels ett antal serier som ligger någonstans i gränslandet mellan ljudbok och radioreportage (eller dokumentärpodd som man skulle kalla det idag). Än så länge har Spotify dock inte lagt någon fokus på ljudböcker.
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!