Årets viktigaste boksläpp för Bonnierkoncernen är nya Camilla Läckberg-boken. Idag täcks hela Adlibris startsida av en enda titel, ni-vet-vilken. Reaktionerna från mindre förlag är inte nådiga.
“Men herregud, det ser ut som de blivit hackade”, är en kommentar på Facebook med anledning av reklamkuppen på Adlibris startsida. Andra vanliga ord i diskussionerna: osmakligt, tondövt, monopolister och maktdemonstration. Flera mindre förlag är upprörda över att Bonnierförlaget Forum tillåts tapetsera Bonnierägda nätbokhandeln Adlibris och dessutom tränga undan allt annat.
Förra året var Camilla Läckbergs En bur av guld den mest sålda, trots att hon och Forum säkerligen tappade åtskilliga lyssnare då boken stängdes ute från Storytel under flera månader på grund av konflikten Bonniers-Storytel.
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!
När nu andra boken Ni-vet-vilken i samma serie släpps idag krävs därför ingen civilekonom för att räkna ut att det är årets viktigaste boksläpp rent ekonomiskt. Det här är en bok som ska sälja. Som måste sälja.
Att TT gjort en lång intervju med henne är förväntat, liksom att det görs kampanjer överallt. Kommer man till Akademibokhandeln så möttes man redan igår (och i vissa fall ännu tidigare) av ett bord med Läckberg direkt innanför dörren. Japp, de fysiska bokhandlarna “tjuvstartade” försäljningen trots att boken släpps först idag hos nätbokhandlare och streamingtjänster. Eller för att vara tydlig: fysiska bokhandlare fick lov av Forum att börja sälja boken så snart den hade levererats till butiken.
Men det var många som satte morgonkaffet i vrångstrupen när de gick in på Adlibris i morse. Där fanns nämligen bara en enda titel. Ni-vet-vilken. Snacka om reklamkupp.
För Forum är det jackpot. Vilket genomslag. Men för Adlibris är det mer tveksamt. För alla de hundratusentals kunder som aldrig skulle öppna en Läckbergbok är det snarast en förolämpning att mötas av en tapet. Några som definitivt blir provocerade är de hundratals andra bokförlag som drömmer om att någon gång få se sin bok exponerad på Adlibris förstasida bland rekommendationerna.
För den som inte sett sidan, eller ifall den tagits bort när du läser detta, så har Boktugg gjort en screenshot, inklusive när man scrollar ner på på sidan:
Vilken bok vill du köpa idag? En provokation, tyckte många.
I sociala medier spreds snabbt bilder på tilltaget. En del ryckte på axlarna åt en snygg (eller smaklös) reklamkupp medan andra tyckte det var ännu ett exempel på hur Bonnierkoncernen använder sin makt för att marknadsföra sina egna böcker och hotar yttrandefriheten och mångfalden.
Pelle Andersson, förlagschef på Ordfront, startade en av diskussionerna med ett inlägg där han bland annat skriver:
“Jag blir faktiskt jävligt provocerad och hoppas att resten av läsar-, författar- och förlagssverige blir det också. Osmakligt – och liksom motsatsen till vad man vill att läsandet, litteraturen och bokbranchen ska vara.
Vi vill ju ha mångfald, yttrandefrihet och en kakofoni av röster, en vild blandning, en kör, en symfoni ett hallaballo – inte en ful grå bok över hela läsarsverige. Ja, faktiskt. Osmakligt. Jag länkar inte till det här – och jag vet att det jag nu gör är precis det som Forum och Adlibris vill. Att ni alla rusar och ska se hur Forum tagit över hela sajten.
En jättekoncern illustrerar sin makt i branschen – en ganska skrämmande maktdemonstration mitt i tider av osäkerhet och oro.”
Han fick medhåll av många andra mindre förlag och författare.
Även på Bookbeat (ägs av Bonniers) möts besökarna av en tydlig Läckberg-reklam då hon finns på bild och visar upp Bookbeat-appen med sin nya bok.
Förra året var alltså Läckberg portad från Storytel i samband med boksläppet. Kanske tar hon igen det i år när startsidan på Storytel idag ser ut så här:
Hos Akademibokhandeln är det givetvis också en titel som helst ska sälja rejält, det syns också med en stor kampanj på startsidan där kunderna får 20 procents rabatt på andra böcker av Camilla Läckberg.
Även Akademibokhandelns renodlade nätbokhandel, Bokus, passar på att lyfta fram dagens stora boksläpp på startsidan. Men det ryms fortfarande andra böcker i butiken.
Är detta en försmak av vad vi kommer att se framöver? Ett fåtal bästsäljande författare som vill stå i rampljuset kommer att få göra det när en stor marknadsföringsbudget tillåter det. Vilket det gör för det lilla fåtalet som bevisat sig som storsäljare samt krävt och fått förskott på flera miljoner.
Om man som användare av en prenumerationstjänst öppnar sin app är det inte alls lika tydligt. I min Storytel-app syns inte Läckberg alls om jag inte letar. Men i Bookbeat-appen dyker den givetvis upp bland trendande titlar. Hos Nextory (där boken inte syns på startsidan på webben) ligger Läckberg både under Populärt och Nyheter i appen.
Så vi kan se det ur två perspektiv:
Den kreativa reklambyrån: Asgrym kampanj. Fattar ni hur många reaktioner och delningar detta ger i sociala medier. Hela Adlibris är en enda stor call to action-knapp. Vem skulle inte köpa boken liksom? Alla snackar om den på stan, ja om de nu hade kunnat vara ute på stan. Men på Facebook.
Den helt vanliga kunden: Vad i h-e sysslar Adlibris med? Ska det se ut så här framöver? Ingen topplista, inga aktuella böcker. Bara en sökruta och så reklam för en deckare? Jag gillar inte ens deckare, eller i alla fall inte Läckbergs. Då kan jag ju lika gärna gå till Google. Eller kanske den där andra nätbokhandeln, Bokus?
Så, Forum är att gratulera till en väl genomförd lansering. Men Adlibris har däremot visat verkligt dålig fingertoppskänsla den här gången. Framför allt mot de allra viktigaste, kunderna. Det är respektlöst mot majoriteten av kunderna. Men det är också respektlöst mot alla förlag som sliter med att få sina bokutgivningar att gå ihop.
Sedan ska man komma ihåg att långt ifrån alla kunder kommer in på Adlibris startsida. Många kommer direkt via Google-sökningar, via Boktugg, via länkar från bloggar, delningar i sociala medier och direktlänkar från Facebookkampanjer bekostade av förlag.
Ja, och vi har nu dragit vårt strå till stacken. Gått på PR-tricket och reagerat på kampanjen. Vi slits mellan att lägga in en affiliatelänk till Läckbergs bok i den här artikeln, eller att helt enkelt låta bli just för att det här var över gränsen.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.