En snabb och smidig affär. Många duktiga medarbetare, liksom spännande författarskap i både Sverige och Danmark. Så beskriver Håkan Rudels köpet av Strawberry förlag (som kommer att byta namn).
Nyheten om att Bonnier Books köpt Strawberry Publishings verksamhet i Sverige och Danmark slog ner som en bomb på måndagseftermiddagen.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
— Det var en ganska snabb, smidig och transparent process. Vi kommer att driva bolagen i både Sverige och Danmark vidare som fristående förlag däremot kommer vi inte att använda namnet Strawberry. Det är kopplat till Stordalen och hans investeringsbolag. Men det är ingen panik med namnbytet, säger Håkan Rudels till Boktugg.
Att Stordalen mer eller mindre tvingades sälja av förlagsdelen i Sverige och Danmark för att säkra ekonomin i Norge och resten av sitt företagsimperium är lätt att räkna ut. Däremot blev förmodligen många överraskade av att just Bonniers blev köparen och inte exempelvis Storytel.
– Det är inte ofta det dyker upp den här typen av möjlighet att köpa förlag med duktiga medarbetare och en superhärlig lista. Både i Sverige och Danmark är det många fina författarskap och en superhärlig lista. Jämför man Gutkind [förlaget Bonniers startade i Danmark i slutet av 2019] och Strawberry i Danmark så är det ingen överlappning, en bra matchning helt enkelt, säger Håkan Rudels och tillägger:
– Det här ger oss en snabbare väg in i Danmark med flera duktiga medarbetare. Det här är ett bra förvärv för oss helt enkelt.
Strawberry rekryterade flera tunga medarbetare från Bonnierförlagen och byggde därefter på kort tid upp ett förlag från grunden.
Kan Bonniers lära något av Strawberrygänget?
– Vi ska alltid ta tillfället i akt och se om det finns saker att lära när det gäller processer, flexibilitet och snabbhet. Sen ska man komma ihåg att Strawberry varit kapitalstarkt från start, så det är inget typiskt småförlag, säger Håkan Rudels och tillägger:
— Vi har ju börjat kika en del på den här modellen, att starta upp mindre nischade förlag, som Romanus & Selling. Och vi har ju Max Ström som varit rätt självständiga i tjugo år. Bookbeat är visserligen inget förlag, men de har också fått köra på egen hand och bygga sin egen kultur. Dessutom ska man komma ihåg att varje förlag inom Bonniers har en egen kultur. Albert Bonniers förlag skiljer sig från Bonnier Carlsen, säger Håkan Rudels.
Tanken är att Strawberry, oavsett vilket namn de får, ska sitta kvar i sina lokaler och inte flyttas in på Sveavägen.
– Det är inget självändamål att de måste sitta i samma hus. De har en bra lokal.
I dessa tider står dessutom Bonnierhuset på Sveavägen mer eller mindre tomt då alla jobbar hemifrån. Det är märkliga tider och frågan är hur coronakrisen slagit rent ekonomiskt mot Bonnier Books?
— Det är väldigt skiftande. Bookbeat har snarast gynnats av att folk väljer att konsumera digitalt och sen i andra änden har vi Pocketshop där vi fått stänga i stort sett alla lägen på flygplatserna och ser ett jättetapp. Mars var tungt, men april ser bättre ut för våra förlag i flera länder, säger Håkan Rudels.
Till skillnad från exempelvis hotell och resebolag går det inte att säga rakt av att bokförlag påverkas kraftigt av coronakrisen.
— Det vi tar med oss är att böcker och litteratur är starkare än vi tror. Även om fysisk bokhandel är viktigt och försäljningsminskningen där slår väldigt hårt mot vissa förlag så är branschen som helhet mycket starkare. Det går inte att tro att allt blir som vanligt igen, det kommer att bli annorlunda. Många människor provar för första gången att handla nya saker på nätet eller tjänster som Bookbeat och upptäcker att det är smidigt. En del av dessa nya beteenden kommer att finnas kvar, säger Håkan Rudels.
Affären med Strawberry är kanske ytterligare ett exempel på hur coronakrisen slår olika. För några år sedan hade förmodligen ingen gissat att en kris för hotell och resor skulle tvinga fram en försäljning av ett bokförlag.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!