Norska Bookis lanserades på den svenska marknaden i början av 2020. Nu går mediejätten Schibsted in med 12 milj NOK (motsvarande 11,4 Mkr) i bolaget.
Boktugg har tidigare berättat om den norska nätbokhandeln Bookis, som dels säljer nya böcker men även är en plattform för försäljning av begagnade böcker. Bookis lanserades 2017, och har idag över 70 000 användare.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Vi är naturligtvis lite mer försiktiga med investeringar i ljuset av den osäkra tid som vi är inne i nu, men Bookis tvivlade vi aldrig på, säger Rune Røsten, chef för Schibsted Growth, i ett pressmeddelande.
Under Coronakrisen har Bookis ökat omsättningen med runt 50 procent. Men det i sig är inte det som varit avgörande för att Schibsted nu väljer att investera.
– Vi har känt grundarna till Bookis länge, inte minst för att de varit en viktig samarbetspartner för HeltHjem, distributionstjänsten som ägs av Schibsted och Polaris [inte det svenska bokförlaget, red:s anm]. HeltHjems affärsidé är tätt knuten till just den delen av Schibsteds tjänst som kan stå för dörr-till-dörr-leverans av paket. Vi är otroligt glada för att nu äntligen kunna gå in på ägarsidan, säger Christian Horn Hanssen, investment manager i Schibsted Growth, som investerar i digitala start-ups.
Bookis omsatte 8,3 miljoner NOK 2019.
– För fortsatt tillväxt behöver vi externt kapital i form av en investering, säger medgrundaren och marknadschefen på Bookis, Lasse Brurok, till Boktugg.
Hur har det gått i Sverige?
– Vi har inte prioriterat Sverige på allvar förrän i januari när vi relanserade och fick in 2000 kunder. Men därefter har nyemissionen tagit mycket tid och fokus och vi har varit tvungna att nedprioritera Sverige fram till nu. Men vi ser fram emot att gasa på i Sverige den närmsta tiden. Distributionen har gått mycket bra. Jag är imponerad av Premo och deras energi.
Sneglar ni på fler länder nu med Schibsted i ryggen?
– Viktigast för oss är tillväxt i Sverige och Norge, säger Lasse Brurok.
Bookis är alltså en köp- och säljplattform av nya och begagnade böcker, och målet är att användare får låga priser såväl som en enkel, rolig och friktionsfri köp- och säljprocess, helt i linje med dagens återanvändningssamhälle.
– Vår ambition är att vara bäst på kundupplevelse och teknologi. Vi har utvecklat Nordens största marknadsplats för nya och begagnade böcker. Med Schibsted i laget ser vi fram emot att fortsätta växa i Norge, men även i Sverige – där vi lanserade i januari. Vi har redan en solid grund av kunder, men potentialen är mycket större. Det ska vi realisera nu, säger medgrundare och VD Arne-Morten Willumsen.
Bookis bygger på insikten om att det inte fanns ett enkelt sätt att köpa och sälja begagnade böcker på, enligt grundarna. Det ledde till alldeles för många köp av nya böcker, som därefter placerades i bokhyllan. Det köps över 31 miljoner böcker varje år i Norge, men få böcker säljs begagnat.
– Bookis ska bidra till att folkets bokhyllor blir tillgängliga för alla – på så sätt får böckerna ett nytt liv istället för att glömmas bort i bokhyllor, pappkartonger, vinds- och källarförråd, säger Willumsen.
Enligt företaget själva erbjuder de världens största sortiment av norska titlar. Studenter är en viktig kundgrupp och de senaste åren har även skönlitteratur blivit väldigt populärt.
Nu får bolaget alltså en investering av mediekoncernen Schibsted (som i Sverige äger bland annat Aftonbladet, Blocket, Svenska Dagbladet) som går in med 12 miljoner norska kronor (motsvarande 11,4 Mkr) i Bookis.
– När vi går in i företag är det alltid med ett långsiktigt perspektiv, och med stora ambitioner. Det gäller också Bookis. Just nu är företaget i en fas där vi speciellt kan vara med och bidra med marknadsföringskunskap och -kapacitet. Och just den aspekten är otroligt viktig för att företaget ska fortsätta växa, säger Horn Hanssen.
– Vi har haft ett långt och givande samarbete med HeltHjem. Utan dem hade inte Bookis haft den konkurrensmässiga fördel som handlar om just enkel och effektiv distribution från säljare till köpare. Att ingå ett partnerskap med en aktör vi redan känner och samarbetar väl med är en extra motivationsfaktor för oss. Dessutom har Schibsted en produktportfölj som vi nu får glädje av ännu mer än tidigare. Vi är helt klart otroligt glada för att vi får med oss Schibsted som investerare och partners, säger Lasse Brurok.
Svensk distribution med Premo
– När Bookis gick in på den svenska marknaden valde man att starta med Premo och det är vi mycket glada för. I grund och botten bygger det på att vi gör det vi alltid har gjort – att vara närvarande med våra tidningsbud i Storstockholm varje natt sju dagar i veckan. När vi nu adderar upphämtning till vår verksamhet är det ett naturligt steg då vi utnyttjar de redan befintliga resurser som är på plats med leveranser av tidningar och paket, säger Ricard Bring Tellander, marknadschef hos Premo och fortsätter:
– Innovation sprungen ur symbios. Det som har tillkommit är Bookis smarta affärsidé att skapa en marknadsplats där säljare och köpare kan mötas, där ny teknik enkelt ser till att det blir affär och avslutas i en hållbar leverans med tidningsbudet. Samarbetet med Bookis gör att Premo för leveransdelen kan bidra till den cirkulära ekonomin inom återbruk, säger Ricard.
Schibsted har erfarenhet av plattformar för delningsekonomi
Med tanke på att Bookis egentligen inte är en ordinär näthandelsbutik, utan en marknadsplats, hoppas de få nytta av att Schibsted redan är en erfaren ägare och drivare av marknadsplatser – som svenska Blocket och dess motsvarighet FINN.no.
– Det Schibsted fått till historiskt sett med både FINN i Norge, men även med Blocket i Sverige och övriga internationella marknadsplatser i världen, är imponerande. Det gör att vi känner oss väldigt trygga med att vi fått en partner och investerare med i vårt lag som verkligen förstår både affärsidén och våra internationella ambitioner. Även om Bookis idag är en plattform för böcker, är ambitionen att på sikt även använda plattformen till andra produkter. Finns det någon annan som kan vara med och bidra till att förlösa detta, så är det just Schibsted, säger Willumsen.
Bookis tror också, trots sitt nischade namn, på nya produkter även utanför bokbranschen.
– Historier och kunskap i bokform är lika viktigt och aktuellt som det alltid har varit, även i analog form. Det gäller både nya och gamla böcker, trots att vi de sista åren sett en betydlig utveckling i tillgänglighet av digitala böcker – och ljudböcker. Vi har fortfarande tron på att marknaden för fysiska böcker är – och länge kommer att fortsätta vara – stor. Med det sagt, så tror vi även att Bookis har potential att använda plattformen för köp och sälj av andra produkter som också är speciellt ägnade för att distribueras mellan hemmen, säger Christian Horn Hanssen.
Bookis främsta konkurrent i Sverige är Bokbörsen där Adlibris (och därmed Bonnierkoncernen) är delägare.
Boktuggs analys: När Schibsted investerar är det för att man ser möjlighet att skala upp på mer än en marknad. På den svenska marknaden har de dels stora marknadsplatser som Blocket och Bytbil, men är även hel- eller delägare i en mängd andra nättjänster som Prisjakt, Lendo, Compricer, PodMe, Dicopay, TV.nu, Klart.se, Hygglo, Mötesplatsen, Yepstr, Vinguiden, Kundkraft, Bynk och Albert. Just nu finns det mängder med osålt annonsutrymme på koncernens mediesajter i spåren av coronakrisen – som då kan nyttjas för internannonsering. Kan Bookis på sikt konkurrera med Bokus och Adlibris, eller är det främst Bokbörsen som är i skottgluggen? Det får framtiden utvisa.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.