Malmöförlaget Word Audio har en expansiv plan. Idag släppte de sin första ljudbok i Brasilien. En bok på portugisiska om en pandemi som producerats på mindre än en månad – med alla inblandade fast i karantän.
– När jag läste på Facebook att författaren Marcio Poletto hade släppt en roman på eget förlag om en pandemi skyndade vi oss och inom 24 timmar hade vi köpt ljudboksrättigheterna. Därefter höll vi högt tempo och producerade boken på rekordtid, 25 dagar. Den spelades in i en hemmastudio, med tanke på coronasituationen i Brasilien. Koordinering, omslagsformgivning, korrekturlyssning och allt annat gjordes av professionella frilansare i städer som Rio de Janeiro, Stockholm, Lissabon och Brasília, säger Carlo Carrenho, internationell affärsutvecklare på Word Audio International, som själv kommer från Brasilien och därför har ett visst nätverk där.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Word Audio har efter framgångarna på den svenska marknaden expanderat och ger nu ut ljudböcker även i Danmark, Finland, Ryssland och Spanien. Och nu Brasilien.
Romanen Após a pandemia (sv. ungefär Efter pandemin) av den brasilianske författaren Marcio Poletto utspelar sig efter att en global pandemi slagit till mot världen. Oto, huvudkaraktären, har tillbringat 97 dagar med att ta sig över Atlanten i en roddbåt utan kommunikation med omvärlden. När han går i land på en tropisk strand i Brasilien överraskas han av läget. Berättelsen handlar om behovet av att etablera en ny värld och har en positiv underton som anas i undertiteln O mundo que queremos celebrar [Världen vi vill fira].
Kommer ni att översätta den till andra språk?
– Om den blir framgångsrik i Brasilien kommer vi att överväga översättning till andra marknader. Men det beror på hur den går på den lokala marknaden, säger Carlo Carrenho till Boktugg.
Word Audios lokala förlagschef i Brasilien, Livia Rosa, har inte lämnat sin lägenhet sedan den 17 mars.
– Att redigera en bok om en pandemi under en verklig pandemi var den ultimata övningen i att förvandla verklighet till fiktion. Det mest inspirerande var att jobba med människor i olika delar av världen för att få ljudboken utgiven. Det var ett personligt bevis på att den globala andan är starkare än viruset, säger Livia Rosa i ett pressmeddelande.
Coronakrisen har i Brasilien slagit hårdast mot de mest utsatta människorna. Det har inspirerat den brasilianska ljudbokhandeln Auti Books och Word Audio att genomföra en kampanj tillsammans där 100 % av försäljningsintäkterna för boken under de första tio dagarna kommer att gå till att köpa matkorgar som ska delas ut bland fattiga i Rio de Janeiros favela (kåkstad). Författaren kommer inte heller att ta ut någon royalty från den försäljningen.
Boken kommer dock att säljas hos flera återförsäljare, dels lokala som Auti Books och Ubook, men även internationella som Storytel och Google. Word Audio har flera titlar på gång för den brasilianska marknaden, härnäst kommer O segredo do Escorpião (engelsk titel: The Scorpion’s Sweet Venom), en självbiografi av Bruna Surfistinha som blev en bästsäljare i Brasilien redan 2005. Den filmatiserades senare med titeln Confessions of a Brazilian Call Girl (2011).
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!