Påskveckan innebar ett försäljningsras på 44 procent jämfört med förra året, visar snabbstatistiken idag. Även nätbokhandeln tappade men påskeffekten spökar.
Det var ingen munter läsning när snabbstatistiken för förra veckans bokförsäljning dök upp i inboxen.
”Statistiken för vecka 15 visar att försäljning i fysisk bokhandel minskar ännu kraftigare än tidigare, motsvarande 44 procent. Även internetbokhandeln/bokklubbar visade en kraftig försäljningsminskning. Den totala försäljningsminskningen var avsevärt högre under vecka 15 än under vecka 14. Vecka 15 minskade den totala försäljningen med 24,7 procent jämfört med en minskning på 2,8 procent under vecka 14”, skriver Bokhandlareföreningen och Förläggareföreningen som inledning på rapporten.
Det är verkligen anmärkningsvärt att se hur internetbokhandel/bokklubbar plötsligt minskade försäljningen med 16,8 procent jämfört med samma vecka 2019 när de under vecka 14 istället visade en försäljningsökning motsvarande 13,6 procent.
Men riktigt så katastrofalt är det förmodligen inte. Årets vecka 15 innehöll nämligen påskhelgens röda dagar. Förra året låg påsken först i vecka 16. Sedan tidigare vet vi att påsken är en av årets sämsta helger för ehandel och att även de fysiska butikerna tappar omsättning eftersom man har öppet färre dagar än en vanlig vecka.
Därför blir det extra intressant att nästa fredag jämföra vecka 16 i år med vecka 16 förra året. Vi får helt enkelt ta denna veckas siffror med en nypa salt. Precis som en del förmodligen gjorde med de kokta äggen förra veckan.
Totalt för perioden vecka 11-15 minskade bokförsäljningen med 12,7 procent och tappet fördelades så här:
- Fysisk bokhandel – 36,3 procent
- Dagligvaruhandeln -17,5 procent
- Internetbokhandeln/bokklubbar – 0,7 procent.