Tio år gamla boken Pandemi av Björn Olsen blev bästsäljare på nytt som POD

Boken Pandemi från 2010 utgiven på nytt 2020 med ett nytt omslag. Författaren Björn Olsen har blivit efterfrågad efter Covid-19-pandemin - och så även hans bok. Foto: Pressbild.

Norstedts insåg att en slutsåld bok från 2010 var aktuell igen. På en förmiddag gjordes en ny utgivning via print on demand och vecka 14 var boken Pandemi av Björn Olsen den sjätte mest sålda fackboken i Sverige.

Norstedts gav 2010 ut boken Pandemi av Björn Olsen, överläkare och professor i infektionssjukdomar. Han är även ”ornitolog och expert på fågelinfluensa” och har i Corona-pandemin följaktligen blivit en efterfrågad gäst i media. Men boken är sedan länge listad som ”definitivt slut” eller ”out of print” som man säger. Kort sagt, den finns inte i lager och enda sättet att komma över ett exemplar är via antikvariat.

Ett alternativ var att göra en vanlig backlistutgivning (pocket eller annan ny utgåva), ett jobb som skulle ta ett par månader för att sälja in, trycka och distribuera.

– Men boken var ju aktuell just nu! Även om boken har tio år på nacken så finns ett scenario formulerat som stämmer in exakt på hur coronaviruset spridit sig. Och det skulle helt enkelt gå snabbare att ge ut den som POD, säger förläggaren Peter Karlsson som därför mejlade till författaren på onsdagsmorgonen den 11 mars, tog fram nytt avtal och letade fram en pdf av inlagan i arkivet.

– Författaren Björn Olsen tackade ja direkt. Vi gjorde ett nytt omslag med en gratis bild från Wikimedia Commons på coronaviruset och lade på baksidan till att boken kommit ut 2010. I inlagan ändrade vi bara kolofonen. Efter knappt tre timmar tryckte vi på knappen hos vår partner Publit och så gick boken att beställa hos oss. Dagen därpå också hos Bokinfo och internetbokhandlarna, och med hjälp av en av våra samarbetspartner hade vi e-boken ute tre dagar senare.

När man ska göra en återutgivning på det här viset, behöver man som förläggare läsa om hela boken?
– I det här fallet hade vi läst om boken men rent principiellt tycker jag inte att man som förläggare måste läsa om en bok för att med gott samvete kunna återutge den som beställningstryck. Boken har ju redan gått igenom den processen en gång tidigare. Den här sortens utgivning bör snarare liknas vid ett bibliotek: vi ser till att verket finns tillgängligt, säger Peter Karlsson.

Med print on demand där så lite som ett exemplar trycks åt gången blir kostnaden per exemplar högre och marginalen per såld bok därmed mindre än om man trycker en upplaga.

– Förhoppningen är naturligtvis att utgivningen ska bära sig ekonomiskt. Varje enskild titel går inte på plus. Faktum är att en stor del av våra titlar säljer mindre än 10 exemplar om året. Men för beställningstrycken finns ju inga lagerkostnader, och de flesta böcker kostar väldigt lite att producera (uppläggning i databaserna, eventuellt nytt omslag eller ny sättning av inlagan). Har man tur kan startkostnaden täckas av så lite som tjugo, trettio sålda exemplar.

Hur långt tillbaka i tiden finns pdf:er att använda vid återutgivningar av det här slaget?
– Vi har nog pdf:er på det mesta från åtminstone mitten av 00-talet, men det varierar förstås. Annars kan man förhoppningsvis få tag på läsbara filer av annat slag, Indesign, Pagemaker eller Quark, säger Peter Karlsson och tillägger:

– En hel del av de böcker vi återutger som POD måste skannas, korras och sättas om. Där har vi ett produktionsflöde som ser till att texten är densamma som i originalet. Vi skannar de flesta böcker i Rumänien, en del text- och formatgenomgångar görs i Bangladesh, och sedan har vi frilansare här hemma i Sverige som hjälper oss med manuskorr, sättning och formgivning.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!

Just den här boken var en extremt snabb återutgivning även för att vara en POD-titel. Norstedts arbetar även mer systematiskt med att gå igenom äldre titlar i lugn och ro.

– Vi har sedan början av 2018 givit ut över 300 titlar som beställningstryck (POD) och har ytterligare flera hundra på gång. Det rör sig främst om omfattande författarskap från förlagets historia, exempelvis Maria Lang eller Frans G Bengtsson. Vi har böcker som givits ut kanske en enda gång tidigare på 1910-talet, som några översättningar av Sigrid Undsets romaner, men också färska titlar som tickar på i försäljning men som det inte lönar sig att trycka till och hålla i lager, säger Peter Karlsson.

Har ni fler ”bortglömda” titlar med samma potential som Pandemi?
– Vi har ganska god kännedom om vår backlist, tycker jag, och vi diskuterar ständigt tänkbara titlar. Just Pandemi har nog nämnts i våra tidigare svep men då var ämnet inte så högaktuellt som nu. Så vi hade den så klart på vår radar.

Pandemi den sjätte mest sålda boken vecka 14

Så hur går då försäljningen av en tio år gammal bok som ”bara” finns som POD?

– Den säljer framförallt bra i nätbokhandeln men även traditionella boklådor frågar efter den. Björn Olsen har ju varit väldigt aktiv och blivit populär i tv-soffor och andra medier. Det har ökat nyfikenheten kring honom och hans bok. Boken har legat högt uppe på både Adlibris och Bokus topplistor, säger Olle Lidbom, kommunikationschef på Norstedts. 

Faktum är att boken sålt så bra att när man studerar Bokhandlareföreningens och Förläggareföreningens topplista för vecka 14 (30 mars–5 april) hittar du Pandemi på sjätte plats i listan över de fackböcker som sålde bäst den veckan.

– Jag tycker det är spännande hur gamla böcker får ett nytt liv. I det här fallet av en stor omvärldshändelse. Utan print on demand eller nätbokhandeln hade boken aldrig fått nytt liv. Nu har förlag och författare möjlighet att fortsätta nå ut med sina böcker, säger Olle Lidbom. 

LÄS ÄVEN: Atlantis satsar på sömlös POD

Det fick honom också att börja gräva i den egna försäljningsstatistiken på förlaget för att se hur det egentligen gick med POD-försäljningen.

– Vi sålde mer än 10 000 ex i POD-formatet förra året. Totalt sålde vi 2 700 olika titlar som POD. Alltså små upplagor per titel. De flesta tillgängliga POD-titlar säljer bara ett exemplar. Det är bara tolv av våra POD:ar som sålde fler än 100 exemplar förra året. Long tail, som det hette på 00-talet (se graf nedan).

– Den sakprosa som gått bäst annars är kursböcker, till exempel Kurt Johannessons ”minor classic” Retorik eller konsten att övertyga och religionsvetaren David Thurfjells Det gudlösa folket som vi gav ut när originalförlaget Molin & Sorgenfrei lade ner sin verksamhet. Även böcker som av en eller annan anledning har en särskilt intresserad publik, till exempel Lars Borgnäs Palmemordsbok En iskall vind drog genom Sverige, säljer bra, säger Peter Karlsson.

Kurvan visar längst till vänster antal titlar/ISBN som sålt 1 ex, och sedan ökande.
De flesta POD-titlar säljer bara några få exemplar per år, men några enstaka i hundratals exemplar. Böcker som av olika skäl inte bedöms lönsamma att ha i lager – kan plötsligt vara tillgängliga. (Grafik: Norstedts)

Olle Lidbom tog även fram en lista över förlagets mest sålda POD:ar i år (2020).

– På den listan är det ju bara nummer 2 som är ganska ny. Mörkret oss emellan av Molly och Rolf Börjlind är en direkt-för-ljudserie från 2019 som många ändå vill läsa på papper som vi därför släppt som POD. Men alla andra titlar är flera år gamla och inget vi har haft möjlighet att ha på lager, säger Olle Lidbom. 

Har ni även en process för att ”pensionera” titlar som finns i tryck men ska växlas över till POD?
– Det faller sig ofta naturligt att lyfta över den till POD-produktion när en upplaga tar slut och vi märker att den tickar på även om efterfrågan inte är tillräckligt stor för att trycka till och hålla i lager. Jag tycker att vi kunde vara ännu bättre på att hålla äldre titlar vid liv med hjälp av POD. Det borde flera förlag vara. Det finns ett värde långt utöver det ekonomiska att se till att äldre litteratur är tillgänglig, säger Peter Karlsson.

Norstedts topplista POD jan–mars 2020

1. Pandemi – Björn Olsen
2. Mörkret oss emellan – Molly och Rolf Börjlind
3. Det gudlösa folket – David Thurfjell
4. Tysk höst – Stig Dagerman
5. En iskall vind drog genom Sverige – Lars Borgnäs
6. Ormens väg på hälleberget – Torgny Lindgren
7. En tysk mans historia Minnen 1914-1933 – Sebastian Haffner 
8. Ett drömspel – August Strindberg
9. Kroppens tunna skal – Karin Johannisson
10. Kan man äta sånt? – Inger Ingmanson

Läs även: Det är skillnad på POD och podd


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Är du författare eller jobbar i branschen? Då ska du prenumerera på Analysbrevet.
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,