Ugglo släpper sin app för barnböcker även till privatpersoner

Teamet bakom ljudbokstjänsten Ugglo. Bild: Pressbild Ugglo

Barnboksappen Ugglo når redan 100 000 barn i skolor. Nu släpps den även till föräldrar (79 kr/mån) för att barnen ska kunna läsa och lyssna hemma. Kampen om marknaden för digitala barnböcker hårdnar.

– Det är verkligen roligt att kunna berätta att vi nu går live med Ugglo för föräldrar efter att under cirka två års tid arbetat för att få upp ett så stort användande som möjligt i skolan. Ugglo har långt fler än 100 000 elever på betald licens. Målet är fortfarande att göra undervisningen enklare för lärare och lärandet roligare för eleverna, men med denna möjlighet bidrar vi till att öka läsningen även hemmavid, säger Nils Ohlsén, VD för Ugglo, till Boktugg.  

Aktiviteten i Ugglo gått upp med nästan 100 procent under mars 2020, enligt Nils, och det är oklart ifall det är en coronaeffekt eller att appen börjat få genomslag på allvar. Boktugg har tidigare skrivit om Ugglo, som inledningsvis alltså varit inriktade på behoven i skolor och förskolor. Ugglo kombinerar bild och ljud i ett, vilket innebär att barnen får bekanta sig med texter och öva sin läsförmåga samtidigt som de har möjlighet att också lyssna till berättelserna.

– Vi underlättar arbetet för lärarna genom att många böcker innefattar läsförståelsefrågor som gör att lärarna slipper hantera det via papper som vanligtvis sker i klasserna. Därutöver kan lärarna skräddarsy egna bokhyllor till klasser eller enskilda elever särskilt anpassat efter läsnivå. Lärarna kan också följa lässtatisik över vad eleven läser. Ugglo är alltså utvecklat för att underlätta arbetet för lärare och göra lärandet roligt för barn, säger Nils.

– Ugglo innehåller också ett stort utbud av lättlästa böcker och faktaböcker som man inte hittar i tjänster som Storytel, Bookbeat och Nextory. 

Vilka är era främsta konkurrenter?
– I någon mening alla ljudbokstjänster som vänder sig till konsumenter, men när det kommer till att fånga barnens uppmärksamhet är Youtube en minst lika stor konkurrent.

Ugglo uppger att det i tjänsten idag finns ett par tusen böcker för barn mellan 1 och 14 år gamla. Hittills har man alltså sålt licenser till skolor och förskolor. Nu är det dags att ge sig in på konsumentmarknaden som är något helt annat.  

– Priset för hemanvändning är 79 kr/månad. Utbudet är till 50 procent faktabaserat, dessa böcker gör sig väldigt bra i ett digitalt format med bilder kombinerat med ljud.

Förutom Nextory (som igår meddelade att barnböcker nu gått om deckare), Bookbeat, Storytel och Bokus Play finns sedan tidigare renodlade barnbokstjänster som Kidsread och även Nick Stories från tv-kanalen Nickelodeon som alla angriper barnboksmarknaden på olika sätt.


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Är du författare eller jobbar i branschen? Då ska du prenumerera på Analysbrevet.
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,