Så var det dags även för Nextory att fylla på kassan. Befintliga ägare och några nya privata investerare går in med 60 Mkr i bolaget.
– Nextory ska ut i världen. Vi har hittills haft en fantastisk tillväxt i Sverige och Finland, men det krävs kapital för att växa och därför behövde vi fylla på kassan, säger Shadi Bitar, VD och grundare, i ett pressmeddelande.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Storytel plockade nyligen in 948 Mkr, ni tar in 60 Mkr. Varför klarar ni er med mindre pengar?
– Vi kan bara uttala oss om vår egen finansiella situation och i dagsläget är vi mycket nöjda med att ta in 60 miljoner kronor. Det kommer bidra till att finansiera vår fortsatta internationella expansion och snabba tillväxt, säger Shadi Bitar till Boktugg.
Ni är lönsamma i Sverige, hur är det med Finland och hur går det på övriga marknader?
– Vi är på väldigt stark framfart i Finland, men vi kan inte säga exakt när vi kommer nå lönsamhet. Det går inte heller att spekulera kring när vi når lönsamhet på våra andra marknader, men det rullar på och vi har flera satsningar på gång så det kommer gå i full fart under 2020.
Har ni märkt någon coronaeffekt med fler nya abonnenter jämfört med samma period förra året?
– Ja, vi kan se att intresset för ljud- och e-böcker har ökat markant de senaste veckorna. Det var nästan dubbelt så många som startade nya abonnemang förra veckan jämfört med samma vecka föregående år, säger Shadi Bitar.
Det nya kapitalet kommer från bolagets befintliga ägare Industrifonden, LK Finans AB, ACACIA och Frescano Group samt några nya privata investerare.
– Vi fortsätter att växa snabbt och vi överträffade flera av våra målsättningar under 2019. Det känns fantastiskt att vi nu har fått förstärkt finansiering och ytterligare förtroende från våra befintliga delägare, säger Shadi Bitar.
– Marknaden för digitala böcker går en mycket spännande framtid till mötes. Inte minst i dessa tider då många befinner sig på hemmaplan och får möjlighet att läsa och lyssna mer än någonsin. Tillgängligheten till ett bra utbud blir då en väldigt viktig faktor. Nextory är väl positionerat för att vara en av de ledande aktörerna på denna globala tillväxtmarknad och vi är väldigt glada över att få vara med och stötta deras fantastiska resa, säger Tore Tolke, Investment Director på Industrifonden, i pressmeddelandet.
Försäljningen via prenumerationstjänsterna ökade på den svenska marknaden med 36 procent, från 676 till 921 Mkr, enligt den årliga försäljningsstatistiken från Förläggareföreningen och Bokhandlareföreningen. Och eftersom vi vet att alla tre tjänsterna under året ökade antalet kunder (läs de hade mycket fler prenumeranter i december än i januari 2019) så är det redan en miljardmarknad. Hur stor andel de olika tjänsterna har vet vi inte.
Det senaste offentliga bokslutet från Nextory avser 2018. Då omsatte bolaget 75,5 Mkr och gjorde ett rörelseresultat på -34,5 Mkr. Exakt hur det gick 2019 får vi inte veta förrän i höst när bokslutet är klart och registrerat hos Bolagsverket. Men Shadi Bitar avslöjar att nettoomsättningen landade på 162 Mkr, vilket var en tillväxt på 114 procent.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!