Johan Lindblad gav själv ut sin debutroman Säg inget till min farbror! hösten 2018. Marknadsföringen tog plats i sociala medier – men också på turisttäta Österlen i form av fysiska skyltar.
En del författare vänder sig till egenutgivning först efter att ha blivit refuserade av ett eller flera förlag. Andra, som Johan Lindblad, bestämmer sig från början för att ge ut sin bok själv.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– När jag började skriva Säg inget till min farbror! behövde jag känna att detta verkligen skulle bli en bok, en fysisk bok som jag skulle kunna hålla i handen och säga den här, den här har jag skrivit. Jag kände mig väldigt säker på att jag skulle kunna skriva något som läsare skulle ha behållning av, men jag kände mig mindre säker på att jag skulle lyckas få något förlag intresserat. Medan jag grubblade dök idén om egenutgivning upp och även om jag sedan under resans gång ändrade mig ett par gånger så var att ta tag i hela processen själv det som kittlade mest, berättar Johan Lindblad.
Debutromanen utspelar sig i Malmö och är på många sätt en kärleksförklaring till staden författaren bodde i under många år.
Vilka utmaningar stötte du på under utgivningsprocessen?
– Massor. Alla de utmaningar som hör till en bokutgivning tror jag. Lite så som det ska vara även om mitt hjärta kunde besparats något av stressen. Jag kommer aldrig glömma hur jag den varmaste svenska sommaren någonsin (2018) satt inomhus på mitt kontor och korrekturläste. Jag fick ta en paus en gång i timmen och duscha kallt.
Han hade försökt lära sig så mycket som möjligt på förhand, men ovissheten om han verkligen gjorde rätt eller missade någon viktig detalj var ändå påfrestande.
Många egenutgivare säger att marknadsföringen är det allra svåraste, håller du med om det?
– Att skriva själva boken ska alltid vara det svåraste eller mest utmanande, tycker jag. Men ja, marknadsföring är klurigt. Ofta tröstlöst. Och väldigt förvirrande. Din mest kreativa marknadsföringsidé kan ge noll i resultat medan något du bara gör lite i förbifarten kan vara det som blir mest lyckat. Definitivt kommer jag aldrig bli riktigt klok på marknadsföring. Mitt tips är kanske att testa massa olika saker och fortsätta testa. Något biter alltid.
När Johan lade upp sin marknadsföringsstrategi försökte han vara ärlig mot sig själv angående vad han trodde att han skulle klara av respektive inte klara av.
– Till exempel så är inte jag en person som kan gå in i en butik och snacka mig till att min bok ska börja säljas där. Jag kan heller inte ringa upp Sveriges alla kulturjournalister och övertyga dem att skriva om mig. Eller ja, ringa kan jag, men det jag hade lyckats få ur mig hade nog inte gjort så mycket för min sak. Det jag kan är att skriva och med skrift och lite vilda idéer väcka folks intresse och låna deras uppmärksamhet en liten stund.
Sociala medier fick bli lösningen, med Instagram som huvudforum.
– Två veckor innan bokens release började jag viska att något alldeles särskilt var på gång. Jag byggde upp lite spänning och förväntan och när releasedatumet kom drog faktiskt försäljningen igång direkt, säger Johan och meddelar att boken lagom till julen 2019 passerade 1000 sålda exemplar.
Johan bor på Österlen i Skåne, i ett hus vid en väg som många av de mängder människor som turistar där passerar. En sådan sak kan man inte låta bli att utnyttja, menar Johan, och berättar om reklamskyltarna han satte upp utanför huset med bokomslaget och loggor till olika återförsäljare.
– Just vid det laget när jag satte upp skylten var jag nog lite trött på att vara aktiv på sociala medier och försäljningen hade börjat stanna av. Jag gillade att skylten stod stor, tydlig och klar utan att jag behövde komma på något nytt till den varje dag. Det är svårt att säga hur många nya läsare skylten har lockat. Helt klart är iallafall att jag hade större förhoppningar för skylten än vad jag tror den har lyckats generera, säger Johan och fortsätter:
– Men så är det, som jag nämnde innan, med marknadsföring. Man blir inte klok på den. Många människor har iallafall sett bokens omslag och fått tips om var man kan köpa den. Det är alltid något. En natt vaknar de och inser vad de måste inhandla.
Du har fler bokprojekt på gång, vad har du tagit med dig från första försöket och kommer göra annorlunda?
– Det mesta ska jag faktiskt göra likadant. Lägga till några saker får nog bli mitt svar. Sedan får nästa bok ha en egen marknadsföringsplan. Det som funkade för ”Säg inget till min farbror!” behöver inte nödvändigtvis funka för nästa bok. Vi får se. Det blir snart tid att sätta sig ner och rannsaka sig själv igen. Ska bli spännande att se vad jag hittar. Just nu tänker jag mest på rena boktryckargrejer. Försöker bena ut vad som tilltalar mig estetiskt när jag håller en ny bok i handen. Det är roligt, säger Johan Lindblad.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Säg inget till min farbror!
- Förlag: Johan Lindblad
- Utgiven: 2018-09-06