Håkan Bravinger: Skulle önska att Penguin såg svenska framgångar med ljudböcker som något positivt

Håkan Bravinger, tf förlagschef och litterär chef på Norstedts förlag. Pressbild: Caroline Andersson.

Norstedts gör som andra svenska förlag just nu – går igenom avtalen med en rad utländska författare för att se om de påverkas av Penguin Random Houses nya besked. Än så länge har Håkan Bravinger inte hittat några bästsäljare som drabbas.

– Än så länge är det inget som gör mig skräckslagen. Men det är många författare och imprints inom Penguin Random House, så det är inte helt lätt att överblicka. Vi tittar på konsekvenserna, säger Håkan Bravinger, tf förlagschef och litterär chef på Norstedts förlag, till Boktugg.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Även om PRH gett besked om att gällande avtal inte påverkas av den nya policyn att inte upplåta rättigheter för försäljning i prenumerationstjänster med obegränsad lyssning/läsning så kommer det förstås att påverka svenska förlag på sikt, när avtal ska förlängas. Och inte minst nya inköp av rättigheter.

– Styrkan i ljudformatet är just backlisten och därmed blir avtalstiden av vikt. Vi ser ju på den svenska marknaden hur förlagen på kort tid har släppt tusentals äldre titlar som ljudböcker, många av dessa är givetvis förnyanden av gamla rättigheter. Ett sådant här beslut kan drastiskt ändra på den framåtrörelsen, säger Håkan Bravinger.

Han konstaterar att den amerikanska marknaden skiljer sig en hel del från den svenska. Amazon ledde en e-boksrevolution i USA.

– Den såg vi aldrig här i Sverige. Istället fick vi några år senare ljudböcker i prenumerationstjänster, något som inte slagit igenom i USA. Och eftersom de amerikanska förlagen inte har haft några framgångsrika exempel på hemmaplan, och därför utgår från film- och musikbranschen i sina resonemang, så har de hela tiden varit mer skeptiska till prenumerationsmodellen än svenska förlag och agenter, säger Håkan Bravinger.

Det är inte heller så att alla författares rättigheter säljs av Penguin Random Houses rättighetsavdelning. Många är representerade av agenturer i London eller underagenter i Norden.

– Även i England har det funnits en stark skepsis men samtidigt har de sett överraskande royaltyrapporter på streamingintäkter från svenska förlag, inte minst på titlar som under flera år inte ens har varit i tryck. Och det är även för större författarskap inte oansenliga summor. Så det här policybeslutet är fattat från ett amerikanskt perspektiv, inte ett europeiskt.

Norstedts har ett antal storsäljande engelskspråkiga författare som Lee Child (som ges ut av Penguin i UK) och Michael Connelly (ges ut av Simon & Schuster i USA).

– Men det finns agenter i USA som har omfamnat ljudboken. Det räcker ju att jämföra 10 000 exemplar sålda i pocket jämfört med 10 000 strömmade ljudböcker. Författarna tjänar i de flesta fall mer på streaming än pocket, säger Håkan Bravinger.

I det sammanhanget finns ytterligare en faktor: backlisten. Digitaliseringen och inte minst prenumerationstjänsterna har bidragit till att göra detta till den nya guldkalven för förlag och författare. För Norstedts stod titlar äldre än ett år för 75 procent av de digitala intäkterna förra året.

– Backlist har alltid varit vår akilleshäl. Ta Lee Child, hur hanterar man 25 böcker i pocket? Det är svårt att hålla liv i. Pocketshop kanske tar in den senaste och ett par till. Men i ljud så är det inget problem, det är till och med positivt att ha en lång backlist tillgänglig, säger Håkan Bravinger och tillägger:

– Min önskan är att stora amerikanska aktörer skulle se på den svenska marknaden som en föregångare, en testmarknad för en scenförändring som sannolikt snart kommer till USA. Det hade varit en mer logisk reaktion, att förbereda sig för det som redan i mångt och mycket styr tv-, film- och musikbranschen, men Penguin Random House har inte valt den vägen.

Är det bara Penguin Random House som är skeptiska till prenumerationstjänster bland de stora förlagen utomlands?
– Visst får vi skeptiska frågor och flera av dem är helt klart logiska på alla sätt. Rättighetshavaren till Tolkien har exempelvis länge varit tveksam men det löste vi förra året och har nu skrivit avtal för strömmande ljud. Det kontraktet är det enda exemplet på en riktigt knölig förhandling som jag kan komma på. Det är hittills ingen som säger blankt nej till att släppa digitala rättigheter för prenumerationstjänster. När man får prata till punkt om affärsmodellen så brukar det lösa sig.

Hur påverkar det era rättighetsinköp i framtiden?
– Vi har inte fattat något policybeslut om att inte ge ut en bok i översättning i de fall vi inte får streamingrättigheter. Det finns inga skäl att säga nej bara för det, men om vi inte skulle få med ljud i alla format så får vi anpassa vårt bud efter omständigheterna. Risken är förstås att Penguin Random House straffar ut sina kommersiella författare från marknader där prenumerationstjänster dominerar försäljningen, säger Håkan Bravinger.

Fotnot: Norstedts ingår i Storytel-koncernen.

Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,