Författaren Anders Jallai: ”Jag tjänar mer som egenutgivare än på traditionella förlag”

Författaren och egenutgivaren Anders Jallai. Pressbild för boken Natoagenten. Foto: Foto: Jonas Forsberg.

Anders Jallai gick från traditionellt förlag till egenutgivning. I januari var hans tionde bok, Spinndoktorn, den mest nedladdade ljudboken. 90 procent av hans försäljning är digital. I en lång intervju med Boktugg berättar han om fördelarna med egenutgivning.

Vi har läst om dem tidigare. De framgångsrika egenutgivarna som efter en eller ett par böcker på eget förlag lockas av ett flerboksavtal på ett större traditionellt förlag. Emelie Schepp är ett av flera exempel. Andra egenutgivare säljer ljudboksrättigheterna till ljudboksförlag.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Men så finns det de som som går motsatt väg. Anders Jallai gav ut sina första tre böcker på Lind & Co och fick samtidigt ljudboksavtal med Earbooks. Dessutom gavs pocketboken ut på Pocketförlaget. Vägen var utstakad mot en fortsatt författarkarriär på traditionella förlag. Men idag är Anders Jallai istället nöjd egenutgivare.

– När jag skrivit mitt första manus 2009 fick jag kontakt med dels Norstedts och Lind & Co som båda tyckte det var värt att ge ut. Jag gav ut mina tre första böcker i serien om Anton Modin på Lind. Samtidigt fick jag ett ljudbokskontrakt på Earbooks och pocketavtal med Pocketförlaget, säger Anders Jallai.

– På Lind & Co hade jag ett avtal med option på tre böcker. På Earbooks fick jag senare ett flerboksavtal vilket gjorde att mina fem första böcker i serien kom ut där och senare när företaget såldes, på Storyside.

Ville slå vakt om digitala rättigheterna – framför allt eboken

Böckerna gick bra men samtidigt hade Anders en känsla av att digitaliseringen skulle komma att förändra allt.

– Efter tredje boken på Lind 2012 kände jag att jag måste behålla mina eboks-rättigheter med tanke på framtiden. Planen var att låta Lind & Co fortsätta ge ut pappersböckerna men de ville förstås inte bli av med eboksrättigheterna vilket gjorde att vi inte kom överens om något avtal, säger Anders och tillägger:

– Anledningen var att jag redan då insåg att eboksrättigheterna skulle kunna bli värda mycket i framtiden. Eboken var 2012 på stark frammarsch i USA men ännu inte i Sverige. Ljudboken pratade man ännu inte så mycket om.

I det här tidiga skedet 2012 var det många förlag som la beslag på eboksrättigheterna utan att fråga författarna, menar Anders.

– Vilket i mitt tycke var fel. Jag hade exempelvis inget inskrivet i mitt avtal med Lind & Co om eböcker. Man tog för givet att dessa skulle innefattas i ”pappersavtalen” för all framtid. Numera tror jag att det är praxis att man släpper eböckerna när den tryckta boken inte längre finns i lager eller i nytryck.

Ljudböckernas framtid var alltså inte lika tydlig vid den här tiden. Ljudböcker såldes mest som CD-skivor i Sverige och Storytel var ännu relativt små och ensamma på marknaden.

– När mitt ljudboksförlag Earbooks såldes till Storytel 2013 förstod jag snart att Earbooks ägare istället skulle satsa på streaming. Det gjorde förstås köparen Storytel också men det visade sig att de hade planer på att till skillnad mot Earbooks/Nextory även producera eget innehåll. Förmodligen sneglade Storytel på Netflix som ju också har eget material, säger Anders Jallai.

Efter totalt fem ljudböcker utgivna på förlag började han 2015 även ge ut sina ljudböcker på eget förlag. Det har blivit fem stycken så här långt.

Utgivningsprocessen för en egenutgivare

Många läsare blir säkert nyfikna på hur utgivningsprocessen ser ut för en författare med eget förlag. Hur den skiljer sig jämfört med traditionellt förlag och vilka personer han tar hjälp av på vägen för att säkerställa att det blir en riktigt bra bok.

– Jag skriver från februari till maj. Lämnar till min redaktör i slutet av maj och har eboken klar för ebokskonvertering och inläsning i oktober/november, säger Anders Jallai.

Han kontaktar och förhandlar själv med studio och inläsare. Efter några böcker går det mesta på rutin, menar han.

– Det jag upplevde som svårt i början var att ha rätt format till olika distributörer. Axiell media som sköter den svenska distributionen har ett format medan iBooks har ett annat och Amazon ett tredje. Men idag går det att få hjälp med alla dessa format av konsulter. Axiell gör epubfiler mot betalning och till Amazon finns det flera konsulter i USA som hjälper till mot en låg kostnad. Man skickar bara Wordfilen via mail och får tillbaka den efter ett par veckor, säger Anders och fortsätter:

– Man laddar upp materialet själv tillsammans med omslag och metadata (all fakta om boken) på Axiell, iTunes och Amazon. Lite krångligt första gången men man lär sig fort. Det finns idag företag som hjälper till med sådant mot betalning.

Omslaget görs också av en konsult, i Anders fall är det formgivaren Niklas Lindblad som även gör omslag åt många andra förlag.

– Han sitter och jobbar i Norrköping idag, men all konversation går via mail eller telefon. Inga konstigheter. Allt brukar vara klart i slutet av november eller senast i december. Det kan vara svårt att hålla en exakt deadline som egenutgivare och därför är det enklast att enbart hålla sig till digital utgivning som jag gör, säger Anders Jallai.

Pappersboken ger han ut som digitaltryck via Publit, vilket fungerar bra.

– Enda nackdelen är de extremt långa ledtiderna från beställning av kund tills denne får boken i handen. Kan ta två veckor ibland. Speciellt när boken kommer ut och Adlibris och Bokus inte hunnit köpa in dessa till sitt eget lager, vilket de gör om de märker att boken säljer.

Läsarna överger papper – 90 procent digital försäljning

I det sammanhanget är det värt att nämna att han ser en tydlig minskning av det digitala trycket samtidigt som det digitala formaten ökar.

– Åtminstone mina läsare verkar överge de tryckta böckerna till förmån för de digitala. Mitt förhållande idag är ca 80 procent ljud, 10 procent ebok och 10 procent digitaltryck.

Digitaltryck kräver också att han gör en inlaga (textsidorna inne i boken) och ett relativt komplicerat omslag.

– I framtiden kan jag tänka mig att även digitaltrycket stryks.

Och pocket då, det säljer ju bra i spänningsgenren fortfarande?
– Jag funderade på att ge ut pocket men ändrade mig när jag kontrollerade kostnaden för detta med exempelvis tryck, transporter och lagerhållning i förhållande till de mycket låga avanser som det är på formatet, mellan 25 och 30 kronor i F-pris, säger Anders och förklarar:

– Det blev helt enkelt inte lönsamt för mig som egenutgivare. I framtiden kan man tänka sig att flera egenutgivare exempelvis går ihop om pocketutgivning.

Anders Jallai passar på att ge några tips till andra egenutgivare.

– Det viktigaste som egenutgivare är content, alltså innehåll. Det är innehållet man kan konkurrera med, inte det andra som exempelvis bra munläder, snygg kavaj, sexig kjol eller övertygande förläggare. Du som egenutgivare konkurrerar med ditt innehåll, tänk på det. Därför ska du lägga full energi på skrivandet och lägga marknadsföring åt sidan.

– Reklam säljer sällan dåliga, mindre välskrivna böcker. Du måste ha en duktig redaktör, en bra formgivare (omslag/inlaga) och en professionell inläsare och studio. Läs helst inte in boken själv. Proffsen gör det så mycket bättre.

Hur mycket har du sålt av dina böcker, om man räknar samman alla format?
– Jag vill helst inte uppge några försäljningssiffror av flera skäl men kan nämna detta: Min första bok, Spionen på FRA, har idag sålt i runt 200 000 exemplar, varav 50 000 exemplar i papper. Och det ökar för varje år, speciellt när en ny bok i samma serie kommer ut. Därför, var rädd om backlisten.

Spinndoktorn är den tionde boken i serien, hur många till ska det bli?
– Man skulle kunna tycka att det vore bra nu efter tio böcker. Jag har också flera gånger funderat på att byta ämne och persongalleri men kommit fram till att jag vill fortsätta skriva i samma serie. Dels av kommersiella skäl men också praktiska, säger Anders och fortsätter:

– Det är inte alltid lätt att skapa nya karaktärer som läsare binder sig vid och vill fortsätta följa. Bättre då att låta handling och karaktärer flytta sig i tid och rum och kanske även byta karaktär på karaktären. Jag har exempelvis flyttat handlingen bakåt i tiden men även hoppat i tiden för att förnya serien. Sedan försöker jag även ta in nya karaktärer och side-kicks i varje bok. Det som bör behållas intakt, tycker jag är det som kallas Story World på engelska. Det är oftast till den som läsaren vill återvända bok efter bok.

För- och nackdelar med egenutgivning vs traditionellt förlag

Vi undrar givetvis vilka fördelar Anders ser med att ge ut på sitt eget förlag och vilka nackdelar. Är det något han saknar jämfört med att ge ut på traditionellt sätt?

– I början saknade jag förlagsfesterna, releasepartyna och liknande när jag blev egen. Kunde även sakna att ha en förläggare att diskutera innehåll och utgivning med. Men efterhand så vänjer man sig. Det är ensamt men också härligt fritt att ge ut själv, säger Anders.

Du bestämmer själv över innehåll vilket du nästan aldrig gör på ett förlag, speciellt inte på de stora drakarna. På Bonniers exempelvis kan de ha tre redaktörer på en bok, enligt Anders.

– En som jobbar med manusutveckling, en med format och innehåll och en tredje med det stilistiska. Det blir lite industrimässigt. Nackdelen som egen är att du bara har din enda redaktör att diskutera innehåll med. Du blir i slutänden ensam ansvarig för vad du ger ut.

– I mitt fall där jag skriver om riktiga personer och om hemlig information som jag fått från allehanda källor så är en jurist att rekommendera. Du bör också vara noga med avtal som du eventuellt skriver. Exempelvis filmavtal. Dessa kan vara snåriga och sällan till författarens fördel.

Lite oväntat kanske så är det rent ekonomiskt han ser den största fördelen med egenutgivning: inkomsterna.

– Jag tjänar mångdubbelt mer idag än då jag skrev på förlag. Det blir ännu tydligare i den digitala eran.

Han ger ett räkneexempel: En streamad ljudbok ger runt 30 kronor i inkomst per nedladdning. Av dessa ska distributören ha ca fem kronor. Resten, 25 kronor, behåller du själv. Förutom Skatteverket då som tar upp till 70 procent av dina inkomster. Att jämföra med en författare på större förlag. Hen får behålla ca 20 procent av 25 kronor. Det vill säga endast fem kronor per nedladdning.

– Det blir inte många utlandsresor eller leasingbilar eller varför inte skrivarstugor av det. Har du dessutom en agent så tar denne ofta 20 procent av dessa ynka fem kronor. Du står där med 4 kronor per nedladdning. Det börjar likna Spotify där artisten får runt femtio öre per lyssning. Personligen tror jag att det är få utgivna författare idag i Sverige som helt kan livnära sig på enbart skrivande som jag gör sedan jag blev egen, säger Anders Jallai.

Det finns naturligtvis undantag och författare som förhandlat sig till högre royalty. Men det kommer aldrig i närheten av egenutgivaren som visserligen själv får investera i utgivningen inledningsvis – men sedan kan tjäna pengar på detta i flera år.

Utlandsäventyret – planen på att erövra USA misslyckades

Du har gett ut ett par av böckerna på engelska, vilka erfarenheter har du därifrån?
– Jag har låtit översätta mina tre första böcker i serien om Anton Modin. Det var kort sagt jävligt jobbigt och jag tror inte jag skulle göra om det idag. Min plan var att försöka slå stort på Amazon i USA, säger Anders och berättar om aha-upplevelsen.

– När jag gav ut mina tre böcker blev jag brutalt medveten om att havet är stort. Samma känsla som jag fick när jag en gång med några kompisar började leta efter DC-3:an i Östersjön. Det finns oändligt mycket böcker i världen.

Hans egen analys är att om man ska ge ut framgångsrikt i USA så måste man nog ha ett större förlag i ryggen.

– Samtidigt måste man vara medveten om att inkomsterna med ett amerikanskt förlag blir väldigt små. Det är många som ska ha av kakan och det är så vitt jag vet få författare som får mer än förskottet för en utgivning i USA. Ett förskott som ofta bara är runt 50 000 kronor. Kort sagt, det är förmodligen inte värt det, om du frågar mig, säger Anders och tillägger:

– Om det nu inte är så att du behöver det för ditt ego. Då kan det kännas bra att finnas tillgänglig för läsare i hela världen. Jag får ibland mejl från långväga håll som Australien, Japan med flera. Det kan upplevas som positivt men i det långa loppet är det inget som ger mat på bordet eller gör dig till en bättre författare.

Se där, ett exempel på en svensk författare som inte lockas av de stora förlagen utan hellre fortsätter utmana dem på topplistan och ge ut böckerna på eget förlag.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Några av Anders Jallais böcker

Spinndoktorn

Spinndoktorn

  • Förlag: Pub Lic
  • Utgiven: 2019-12-12
December 1986: En politisk bomb i form av Iran-Contras-affären briserar i Washington DC. En affär som avslöjar att USA i hemlighet sålt avancerade vapen till Iran under kriget mot Irak. Samtidigt, i Sverige, avslöjar DN att regeringen känt till att svenska robot 70 sålts via bulvaner i Singapore till Mellanöstern och Iran. Läs mer »
Källa Erik

Källa Erik

  • Förlag: Pub Lic
  • Utgiven: 2018-12-05
Stockholm, januari 1986. Sveriges statsminister Olof Palme kallar upp chefen för den hemliga underrättelsetjänsten SSI till regeringskansliet i Rosenbad för ett enskilt samtal. Han är orolig för sin säkerhet. På sistone har han känt sig alltmer pressad av folk runt omkring honom. Det känns som att han har tappat kontrollen över UD. Läs mer »
Spionerna på Säpo

Spionerna på Säpo

  • Förlag: Pub Lic
  • Utgiven: 2017-12-05
Sommar i Stockholm 1985. Den unge SSI-operatören Anton Modin får i uppdrag av sin chef Chris Loklinth att avprogrammera storspionen Stig Bergling som greps sex år tidigare och nu sitter isolerad på Norrköpingsanstalten. Läs mer »
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,