Förlagsgruppen Penguin Random House äger flera spanska förlag som dragit tillbaka 500 titlar på spanska från Storytel i Spanien, rapporterar Publish News.
Boktugg har tidigare rapporterat om att Penguin Random House tagit ett internationellt beslut om att inte tillgängliggöra sina digitala böcker i prenumerationstjänster som erbjuder obegränsad lyssning/läsning. Det var anledningen till att de drog tillbaka tusentals engelska titlar från Storytel, Bookbeat och Nextory i Sverige (och flera andra länder).
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Även om ett antal svenska kunder varit upprörda har det ändå inte varit så allvarligt eftersom 85 procent av lyssningen på exempelvis Storytel sker på det lokala språket. Ett minskat utbud på engelska berör alltså en mindre del av kunderna.
Då är det betydligt mer allvarligt för Storytel att de PRH-ägda spanska förlagen Alfagura, Plaza & Janes och Ediciones B nu dragit tillbaka över 500 titlar på spanska från Storytel, vilket Publish News kunde berätta igår. Flera av dessa böcker var bästsäljare i Spanien under 2019.
Enligt uppgifter till Boktugg igår var den verkliga anledningen till beslutet att Penguin Random House kommer att presentera en egen streamingtjänst som först skulle lanseras i USA och därefter i andra länder.
PRH meddelade dock i en kort kommentar efter att vi publicerat artikeln igår att uppgifterna inte är korrekta, men utan att utveckla det närmare mer än att upprepa sitt tidigare uttalande om att de inte anser att de prioriterat andra digitala återförsäljare som inte erbjuder prenumerationsmodellen med obegränsad lyssning och läsning.
Framtiden får utvisa exakt vilka planer PRH har för sina digitala böcker. Det är ingen tvekan om att de studerar utvecklingen i filmbranschen där Disney tagit hem rättigheterna från andra streamingtjänster för att lansera en egen. Samtidigt som bokbranschen inte är lika stor som filmbranschen och framför allt bygger på ett betydligt större utbud av titlar, varav en stor del lokala för varje land. Även om PRH skulle börja ge ut ”sina” böcker via ett eget svenskt förlag skulle det inte vara tillräckligt många. Om de inte köper upp befintliga förlag eller lierar sig med ett större förlag. Just på den svenska marknaden är det svårt eftersom de största aktörerna är knutna till prenumerationstjänster (Storytel äger Norstedts förlagsgrupp och Bonnierförlagen ingår i samma koncern som Bookbeat).
Det ironiska i beslutet att dra tillbaka engelska PRH-titlar från de nordiska prenumerationstjänsterna är ju att detta främst gynnar en annan aktör som har tillgång till ett ännu större utbud av engelskspråkiga titlar från PRH-förlag: Audible, som ägs av Amazon. Och som nyligen börjat intressera sig på allvar för den nordiska marknaden genom sin halvlokala podcast-satsning.
Det känns osannolikt att PRH ska lansera en prenumerationstjänst med obegränsad tillgång till böcker. Snarare då något som liknar Audible-modellen med en prenumeration som inkluderar en eller flera titlar per månad. Som kryddas med en mängd podcasts där författare pratar om böcker eller dokumentärer likt vissa Audible Original-titlar.
Om begreppen: Tidigare talade man mycket om Storytel & Co som streamingtjänster, för att man inte laddade ner boken utan ”strömmade” den, det vill säga att användaren kunde börja lyssna direkt utan att vänta på nedladdning, till skillnad från vid styckförsäljning. Samtidigt som alla tjänster idag erbjuder offlineläge där hela boken laddas ner till den enhet du använder.
Numera kallar vi dem därför oftare prenumerationstjänster för att markera skillnaden i affärsmodell: en månadsavgift som ger fri tillgång jämfört med köp till styckpris.
Samtidigt jobbar Audible med abonnemang där ett visst utbud ingår fritt (främst podcasts) men bara en ljudbok kan laddas ner. Samtidigt kan man där spara en nedladdning till nästa månad. Det är alltså som upplagt för förvirring. När en källa säger att PRH ska lansera en streamingtjänst innebär det (med tanke på deras tidigare uttalanden) knappast att de kommer att lansera en prenumerationstjänst utan begräsningar utan snarare någon form av à la carte-modell.
Vilket får mig att ännu en gång fundera över om vi ska kalla det ljudbokstjänster eller prenumerationstjänster.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!