Före årsskiftet räknar Storytel med att nå 1,5 miljoner kunder och nästan 2 miljarder kronor i streamingintäkter, meddelar Storytel inför tisdagens Kapitalmarknadsdag. Och 2023 kan man passera 4 miljoner abonnenter och 5 miljarder i omsättning.
Storytel AB håller på tisdagen den 14 januari sin Kapitalmarknadsdag på Biograf Sture i Stockholm. Inför detta skickade man på måndagskvällen ut ett pressmeddelande med information om prognoser för perioden 2020-2023.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Enligt prognosen ska Storytel nå lönsamhet på ytterligare 2–4 av sina lanserade marknader och en abonnenttillväxt på 36 procent under 2020. Det innebär att milstolpen om 1,5 miljoner betalande kunder förväntas passeras före utgången av året. Streamingintäkterna förväntas därmed öka till 1,9–2,0 miljarder SEK, motsvarande 32–35 procent intäktstillväxt under 2020, och den genomsnittliga årliga intäktstillväxten för perioden 2020–2023 förväntas landa på cirka 35 procent.
Under tisdagens Kapitalmarknadsdag i centrala Stockholm kommer Storytels VD och grundare, Jonas Tellander, tillsammans med bolagets ledningsgrupp, att presentera Storytels strategi och finansiella mål, samt en överblick över utvecklingen i Storytels växande globala marknader för perioden 2020–2023.
– Storytels starka lokala förankring och unikt stora utbredning på världens bokmarknader, ger oss en stark position att ta marknadsandelar på en global ljudboksmarknad som står inför kraftfull tillväxt drivet av användarnas nya sätt att ta till sig berättelser, säger Jonas Tellander, VD och grundare av Storytel, i pressmeddelandet.
En intressant sak som syns i punkterna nedan är något som Storytel flaggade för i november och som Boktugg då lyfte upp – nämligen att ändra redovisningsprincipen för inköp av rättigheter och produktion av ljudböcker. Idag tas dessa kostnader direkt på resultaträkningen men Storytel vill nu kunna lägga dem på balansräkningen som tillgångar. Vilket förbättrar resultatet på kort sikt, men sänker det på lång sikt då tillgångarna ska skrivas av.
Storytel räknar med att det tar fem år att nå lönsamhet i ett land, från lansering. Idag är man lönsamma på fem marknader sedan även Nederländerna nått denna nivå.
Så hur stort ska Storytel vara om fyra år? Ja, om vi använder de förväntade tillväxtsiffrorna nedan och lägger in dem i Excel så borde Storytel 2023 avsluta året med en abonnentstock på över 4 miljoner betalande kunder och en omsättning på nästan 4,8 miljarder. Detta räknat på att Storytel vid årsskiftet 2019 hade 1 083 400 abonnenter och streamingintäkter 1,436 miljarder kronor. Notera: detta är Boktuggs uträkning, inte Storytels.
Lägger man till intäkterna från den traditionella förlagsverksamheten som sannolikt då fortfarande har intäkter från både pappersböcker och försäljning av digitala böcker till olika konkurrenter så når Storytel en omsättning på över 5 miljarder kronor.
Boktuggs analys
Ambitiösa tillväxtmål. Om det är realistiskt? Det beror helt på vilka länder som lyfter. En del av de länder där Storytel nu har etablerat sig skulle kunna leverera miljontals nya abonnenter när man har en kritisk massa av lokalt innehåll.
Finns det hot? Ja, dels från lokala konkurrenter i flera länder och dels från internationella konkurrenter (inte bara de nordiska Bookbeat och Nextory utan dussintals i bland annat Asien samt amerikanska Scribd, Audible och Amazon Unlimited). Men även förlagsavtalen blir avgörande. Dagens besked att Penguin Random House väljer att dra tillbaka sina titlar från alla prenumerationstjänster och fokusera på download och styckförsäljning är ett orosmoln. Kommer även övriga globala förlagskoncerner att följa efter? På den svenska marknaden är det egentligen bara Harper Collins Nordic (inklusive Harlequin) som har internationella ägare i dagsläget, men i andra länder ser det annorlunda ut.
Ska Storytel bli Sveriges nästa unicorn? Inte i betydelsen sagohäst med horn utan i betydelsen ett bolag som värderas till över en miljard dollar. I dagsläget motsvarar det 9,46 miljarder kronor. Vilket Storytels börsvärde faktiskt var på måndagsmorgonen när börsen öppnade, som mest var hela Storytel värt 9,8 miljarder kronor. Men sedan föll aktien och vid stängning låg bolagets värde på ”bara” 9,056 miljarder. Ska vi vara noga så kan Storytel aldrig bli en unicorn, beteckningen avser privatägda startups. Sorry.
Nu återstår att se hur investerarna ser på morgondagens presentationer och om de skickar aktien upp eller ner. På ett år har aktiekursen ökat med 64,4 procent.
Nedan hittar du prognoser och målsättningar för Storytel, hämtade ur pressmeddelandet.
Prognos och mål för 2020:
- Antalet betalande kunder före slutet av 2020 prognostiseras till 1,5 miljoner, motsvarande en abonnenttillväxt på 36%.
- Intäkterna från streamingverksamheten väntas öka med 32–35% och landa i spannet 1,9–2,0 miljarder SEK.
- Storytel kommer lansera sin tjänst i ytterligare 1–3 länder under 2020, och fortsätta den starka expansionen i sina 20 redan lanserade länder.
- Storytels negativa EBITDA-marginal förväntas förbättras från 16% negativ år 2019 till spannet 10–12% negativ under 2020. Detta med befintliga redovisningsprinciper, där kostnadsföringsmodellen av egenupparbetade immateriella anläggningstillgångar tillämpas.
- Storytel kommer under året byta till en redovisningsprincip där bolagets immateriella tillgångar aktiveras i balansräkningen. Även detta förväntas ge positiva effekter på lönsamheten och således finns möjlighet att förbättra den negativa EBITDA marginalen om 10–12% enligt ovanstående punkt. Detta kommer att ske inom befintlig redovisningsstandard K3 men kan ses som ett steg att byta till IFRS inom de närmaste åren.
- Under 2020 förväntas ytterligare 2-4 marknader nå lönsamhet. Redan under inledningen av året har Nederländerna lyckats ansluta sig till gruppen av lönsamma Storytel-marknader som därmed blir det femte landet att nå lönsamhet.
Mål fram till 2023:
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
- Storytel förutspår en genomsnittlig årlig abonnenttilllväxt på omkring 40%.
- En genomsnittlig årlig intäktstillväxt inom streamingverksamheten på omkring 35% förväntas uppnås.
- Tillväxt kommer att prioriteras före lönsamhet under förutsättningen att man ser en stärkt CLV/SAC (customer lifetime value/subscription acquisition cost).
- Lönsamhet förväntas uppnås på varje enskild lokal marknad inom fem år från lansering.
- Fortsatt expansion med lanseringar på över 20 nya marknader.