Jenny Schyttberg på Schyttberg PR får ett större ansvar för kommunikation och mediabearbetning för Strawberry Förlags räkning.
Strawberry Förlag grundades i april 2019 och i juni förvärvades Bazar Förlag. Köpet gav Strawberry tillgång till ett förlagshus med etablerade framgångsrika författare, som Paolo Coelho, Nina George och Lucinda Riley. I förvärvet av Bazar fanns också ett samarbete med Schyttberg PR.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Jenny Schyttberg har sen 2014 varit Bazars röst mot media och slutkonsument på de plattformar förlaget förfogat över och vi är imponerade av det resultat som Schyttberg PR har genererat, säger Rebecka Leffler, VD för Strawberry Publishing AB, i ett pressmeddelande.
Schyttberg PR kommer framöver att ta ett större ansvar för Strawberrys förlagskommunikation och ansvara för enskilda titellanseringar.
– Vi på Strawberry är ett möjligheternas förlag där vi ser stora fördelar i att knyta till oss de bästa i branschen i nya, mer flexibla, lösningar där varje författarskap och boklansering får skräddarsydda team. Men samtidigt ser vi en vinst i att tänka övergripande ur en PR-vinkel för att säkerställa en vass kommunikation som tar sig genom bruset. I Schyttberg PR får vi en erfaren kommunikatör och innehållsproducent i en unik kombination med strategisk och effektiv mediabearbetning, säger Sara Lindegren, sälj- och marknadschef.
– Jag är mycket glad och hedrad över att gänget på Strawberry ger mig förtroendet att få vara en del i deras otroligt spännande uppbyggnadsfas. Plus att jag får fortsätta jobba med Lucinda Rileys titlar, jag är enormt stolt över vad vi åstadkommit där! Men framför allt har vi kul ihop, det är ett roligt, kunnigt och prestigelöst team, som jag ser fram emot att både lära mig mer av och dela kunskaper med, säger Jenny Schyttberg, Schyttberg PR.
Jenny Schyttberg arbetar även med förlag som Bladh by Bladh och The Book Affair. Hon har en bakgrund inom musikbranschen och säger till Boktugg att det finns många likheter mellan branscherna.
– Det är otroligt spännande att se den utveckling som hela bokbranschen är inne i med nya konsumtionssätt och affärsmodeller. Men det underbara med bokbranschen är alla eldsjälar: bokbloggarna, bokhandlarna, förlagen, brinnet i att få exakt rätt bok till rätt läsare, som jag tror binder oss alla samman. Kärleken till berättelsen och viljan att den ska nå ut och få förändra på det sätt som bara en riktigt, riktigt bra berättelse kan, oavsett om det är en smal fackbok eller en feelgoodroman, säger Jenny Schyttberg till Boktugg.
– Sedan känner jag att med åren kommer en stor ödmjukhet inför insikten att alla projekt är olika, och det är så enormt viktigt att verkligen försöka se vad som utmärker en riktigt bra bok och pr-värdet i den. Det funkar inte att jobba enligt en mall, och inget lanseringsarbete är det andra likt. Och så mitt mantra, som jag vet att alla mina förlagskunder tycker att jag tjatar om: framförhållning!
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!