Baby Yoda blev ett viralt fenomen. Officiella produkter dröjer då Disney hemlighöll karaktärens debut i tv-serien. Men det vimlar av inofficiella. Även på Adlibris det Baby Yoda-anteckningsböcker finns.
Kanske har du sett några roliga Baby Yoda-memes i sociala medier. Kanske har du inte läst om bakgrunden till fenomenet. Det började när den nya tv-serien The Mandalorian hade premiär på Disney+ den 12 november 2019, den nya streamingtjänsten som kommer till Sverige först under våren 2020.
I slutet av det första avsnittet introducerades karaktären ”The Child” som inte är Yoda, men av samma art. Alla föll för ”barnet” men döpte genast den till Baby Yoda och hela internet gick bananas. Ett av de mest sökta uttrycken på Google under veckorna därefter var Baby Yoda. När Google listade ”Most searched babies 2019” vann ”Baby Yoda” före sökningar som ”Baby Shark”, ”royal baby” and ”Kim Kardashian Kanye West baby.”
Tidsmässigt utspelar sig The Mandalorian fem år efter Return of the Jedi och 25 år innan The Force Awakens. Första säsongen består av åtta avsnitt och det är redan beslutat att det blir en andra säsong av The Mandalorian.
För att inte avslöja den nya karaktären hade Disney tillsammans med sin merchandise-partner Mattel bestämt sig för att inte släppa några dockor eller andra prylar i förväg, något som annars är vanligt. Istället var dessa planerade till maj 2020 då den nya streamingkanalen även hunnit rullas ut internationellt.
Men fansen tänkte inte vänta. Det gjorde inte heller driftiga entreprenörer och konstnärer. På sajten Etsy dök det snabbt upp Baby Yoda-dockor i olika varianter. Andra började skapa motiv med Baby Yoda och sälja via Amazon och i vissa fall egna webbshopar som babyyodaworld.com. Lagligt? Nja, det är mer tveksamt. En del av dessa dockmakare har redan fått uppmaningar av Disney att plocka bort produkterna.
När efterfrågan gick i taket skyndade sig Disney att få ut några officiella produkter, men fansen föredrog i vissa fall de inofficiella eftersom namnet Baby Yoda hade satt sig.
Bokbranschen då? När kommer Baby Yo… förlåt, The Child-böckerna och de officiella Mandalorian-produkterna? Det är högst oklart, men troligen inväntar man Disney+ premiär vilket sker tidigast i slutet av mars. Egmont som ger ut mycket Disney i Sverige har inga inplanerade Mandalorian-utgivningar för 2020.
Men redan nu finns det faktiskt inofficiella produkter på den svenska marknaden – hos Adlibris hittar vi 27 olika Baby Yoda-produkter i form av anteckningsböcker som egentligen bara är linjerade sidor med ett omslag föreställande Baby Yoda. På Amazon finns ännu fler. Många av dem tydliga upphovsrättsintrång. På Adlibris syns dock inga omslag på dessa anteckningsböcker, exempelvis Star Wars Baby Yoda Personalised Notebook.
Det gör de däremot på Amazon där en sökning på ”baby yoda” ger över tusen träffar. Där finns även de officiella produkterna från Mattel och Hasbro, där många av dem inte levereras förrän i maj-juni. Men där finns även mängder av anteckningsböcker med Baby Yoda-omslag:
Adlibris får via förlag och andra leverantörer in tusentals nya produkter varje månad, per automatik. Det är inte så att de kan granska varje enskild bok.
Har ni uppmärksammat Baby Yoda-produkter i ert sortiment och hur hanterar ni det?
– Helt ärligt inte. Eller mitt team kanske har men inte jag. Den här typen av trendgrejer kan vara intressant och vi försöker följa trender och samhällsföreteelser så gott vi bara kan och hinner men anpassar oftast våra insatser utifrån vad de svenska förlagen ger ut och är det någon gigantisk engelsk företeelse som redan hunnit tryckas lyfter vi förstås det i våra kanaler och köper in. Men det är ganska sällan, säger Sakari Luovio, Nordic Sales Manager B2C på Adlibris.
Är det vanligt att det dyker upp den typen av produkter, inofficiella målarböcker eller anteckningsböcker där utgivarna inte har rättigheter?
– Nej, inte jättevanligt. Eller det är kanske vanligt att produkterna rinner till vårt sortiment, men inte att vi jobbar aktivt med dem, som i det här fallet.
Ser ni effekter på bokförsäljning och andra produkter när stora filmer som Frost 2 har premiär?
– Jadå, de svenska förlagen framförallt är duktiga på att informera oss. Och vi jobbar så tight ihop med de förlag som har den här typen av rättigheter så de får också utrymme hos oss. Under julhandeln sålde vi redan en och en annan Frost-relaterad produkt, säger Sakari Luovio.
Disney har nu lämnat in inte mindre än 28 ansökningar om att skydda Baby Yoda, eller The Child som de fortsätter att kalla den lilla krabaten. Experter i USA har uppskattat att Disney förlorat flera miljoner dollar i utebliven försäljning av merchandise på grund av att de inte fanns tillgängliga när serien hade premiär. Å andra sidan har det hela skapat en ny dimension av viral hype som kanske inte uppstått annars.
– Vi berättade inte för någon om karaktärens närvaro i serien, eller i första avsnittet. Jag vet att mycket sagts om julhandeln och att alla vill köpa The Child-leksaker och så vidare, och de finns inte där ute. Det beror på att om vi hade lämnat ut designen hade den gått ut till hundratals människor, förmodligen över hela världen, och vi ville inte göra det, sa Disneys VD Bob Iger på The Star Wars Show.
Med andra ord, tittarnas upplevelse och överraskningen var viktigare än de extra pengar de kunde tjänat på merchandise. Ingen kan säga att de gjorde fel. Men frågan är om de kommer att döpa om The Child till Baby Yoda och ge honom en egen tv-serie?