Julhandeln satte fart på bokförsäljningen i år, precis som förlagen och bokhandlarna hade hoppats på. I tider då antalet sålda fysiska böcker minskar har högtiden blivit allt viktigare för bokbranschen.
Sakari Luovio, försäljningschef på Adlibris, hör till en av dem som är nöjda i år.
– Det blev tillväxt jämfört med åren 2016–2018, och det gick bättre än vad vi hade prognostiserat. Jag vill inte prata om procent men det är en klar förbättring, säger han till Svensk Bokhandel.
I tidskriftens rundringning är Pocketshop också nöjda, liksom flera bokhandlar, som Akademibokhandelns franchisebutik i Mora och Ericssons bokhandel i Ljusdal. Flera rapporterar om att det fanns en bredd på de böcker som såldes.
Några titlar sticker ändå ut. Till julens storsäljare hör den Augustprisbelönade “Ålevangeliet” av Patrik Svensson, “Löparna” av Nobelpristagaren Olga Tokarczuk, “Skärmhjärnan” av Anders Hansen och “Klubben” av Matilda Gustavsson, liksom Anna-Karin Palms biografi över Selma Lagerlöf samt Alfred Nobel-biografin “Nobel: Den gåtfulle Alfred, hans värld och hans pris”.
Förutom böcker tjänar bokhandlarna också på försäljning av familjespel och liknande varor under jul.
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!