Under julhelgerna har tv-reklam för Nickelodeon och dera app för barnböcker, Nick Stories, rullat på svenska tv-kanaler. Bakom Nickelodeon finns mediejätten Viacom som även äger Simon & Schuster.
Barnböcker har länge varit ett område där print (pappersböcker) dominerar. OIika undersökningar har pekat på att föräldrar (och inte mins far- och morföräldrar) föredrar pappersböcker vid högläsning.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Även om ljudbokstjänster som Storytel, Bookbeat och Nextory (och för all del Bokus Play) erbjuder barnböcker så har bilderböcker legat bortom deras räckvidd. Spotify har gett sig in i matchen med sin nya Kids-app som även ska erbjuda ljudböcker. Men vi har Kidsread som bytte ägare tidigare i höst och även vissa andra som varit inne och provat på tjänster för barnböcker med bilder.
Barnkanalen Nickelodeon meddelade tidigare i höst att de lanserar en barnboksapp där inte minst en del av deras karaktärer från tv-serier finns med i utbudet. Under julhelgerna har jag dock noterat att tv-reklam för denna app visats allt flitigare.
– På Nick Stories samlar vi nu det bästa barnböckerna på ett ställe och ger både barn och föräldrar ett helt nytt sätt att uppleva både våra populäraste karaktärer samt de bästa svenska klassikerna, sa Jesper Dahl, nordisk VD på Viacom, tidigare i höst.
Målgruppen för Nickstories, som barnbokstjänsten heter, är barn i åldern 2-10 år. Nick Stories har utvecklats i samarbete med den danska startupen Fairytell, som specialiserat sig på just barnbokstjänster. Boktugg berättade om Fairytell för ett år sedan. Fairytells egen app finns kvar i Google Play men har färre nedladdningar än Nickstories … Nick Stories har för övrigt lanserats även på den danska marknaden.
Bakom Nickelodeon och Nickstories.se finns alltså det svenska bolaget VIMN Nordic (omsatte 271 Mkr 2018) som i sin tur ägs av Viacom Networks Europe som ingår i mediekoncernen ViacomCBS. Förutom ett gäng tv-kanaler äger koncernen även filmbolaget Paramount Pictures och … bokförlaget Simon & Schuster och dess 35 imprints – varav ett tiotal ger ut barnböcker.
Så vad betyder detta för svenska förlag, bokhandlare och prenumerationstjänster? Det vet man aldrig när internationella mediebolag doppar tårna i en ny sjö. Kanske inser de att marknaden är rätt liten, eller så ser de det som ett sätt att marknadsföra sina tv-program och är redo att dumpa priset. Än så länge har de valt prisnivån 49 kr per månad och precis som konkurrenterna får man prova gratis i 14 dagar.
Men faktum är att Simon & Schusters VD Carolyn Reidy i sitt brev till de anställda specifikt nämnde möjligheterna som skapas genom ViacomCBS, enligt Publishers Weekly, eftersom S&S får tillgång till “varumärken i världsklass från mediatillgångar som MTV, Nickelodeon, BET, Comedy Central och Paramount Pictures” och att förlagshuset ska “smida nära relationer som både kan dra nytta av och bidra med innehåll till våra nya mediapartners”.
Den slutsats vi åtminstone kan dra är att barnböcker är nästa område för digitaliseringen av bokbranschen. Även bilderböcker. En intressant fråga är om Storytel & Co kommer att kunna konkurrera på den marknaden eller om det blir utmanare som Kidsread och Nick Stories som vinner den matchen? Storytel har givetvis sin Ztory som ett ess i rockärmen.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!