Går det att ha en enda releasefest för åtta böcker? Ja, om man hittar en riktigt bra lokal och planerar väl. Det lyckades Under the Kite Publishing göra i höstas.
Att planera en release- och förlagsfest
”Stor release, med förhoppningsvis dunder och brak, blir det i Stockholm i oktober/november”, skrev jag i ett inlägg på Facebook när jag skulle ha smygrelease på min bok Sister Suicide i förlagets monter på bokmässan i Göteborg. Framför mig såg jag en release på en bar eller klubb med rockkänsla, och så ville jag att ett band skulle spela. Det där inlägget gjorde att en kompis till mig, som är vd på Folkoperan, skickade ett meddelande där hon frågade om det kunde vara intressant att ha releasen i Folkoperans foajé. Vilken ynnest! Att bli inbjuden till att få ha en release där!
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Nu rasslade det till i hjärnkontoret! För parallellt med min egen release så planerades det ju flera andra releaser. Under augusti och september hade nämligen sex böcker till släppts och en till var på gång i oktober. Från början var det tänkt att böckerna skulle släppas med jämna mellanrum, men gissa om det är en hel del att göra som nystartat bokförlag! Jo då, så alla kom ut i princip samtidigt … Poeten Mick Saurell ville ha i en liten, intim lokal någonstans, där han kunde läsa sina dikter högt ur Som en kylig påminnelse. Pernilla Gillback, som skrivit Tonårsdrömmar, Noice, Hasse och jag, funderade på en mer vanlig fest med nära och kära. Var Robert Johnson, med sin Ingen tröstar bananflugor, skulle ha sin release hade vi ännu inte ens hunnit tänka på. Flera av barnböckerna hade vi som plan att ha på någon bokhandel eller bibliotek.
Jag står alltså där på mässan i Göteborg med mobilen i handen och tänker: Tänk om vi alla tillsammans ska ha en release, värsta förlagsfesten, på en av Stockholms kulturinstitutioner? Idén om release- och förlagsfest föddes där och då. Som vi hade jobbat och slitit så behövs det ju även en fest för att fira allt det vi har åstadkommit tillsammans! Folkoperan skulle bli ett perfekt ställe att visa upp kultur, prata om böcker, läsa poesi och ha liveband! Alla förlagets nya böcker skulle göra sig bra där. Vilken perfekt kombo!
Jag hörde runt med författarna och illustratörerna. Alla var på! Men sedan tänkte jag: Går det att ha åtta releaser samtidigt – egentligen? Hur ska vi lägga fokus? Kanske det bara ska vara vuxenböckerna som visas, men att alla ändå är där? Jag frågade alla vad de kunde tänka sig att göra, och på så sätt växte programmet fram.
Peter Beckman, formgivare på Under the Kite, och jag gick och tittade på foajén. Vilket ställe i elegant 1920-talsklassicism! Högt i tak, en bar och en trappa som skulle kunna fungera som scen. Stora dubbeldörrar ledde in till ett stort angränsande rum, tempelfoajén med vackra utsmyckningar i taket, en lång disk. Bakom den fanns garderoben. Jag såg genast möjligheten att rada upp alla böcker längs med disken och ställa författaren och illustratörerna bakom. (Naturligtvis skulle de få mingla också.) Akustiken i lokalen gjorde att det inte kunde vara ett fullt utrustat band som spelade, utan ett akustiskt scenframträdande skulle göra sig bättre.
Men vad skulle jag bjuda på och vilken budget hade jag? En inte alls speciellt hög summa ville Folkoperan ha för att täcka den personalkostnad som de stod till tjänst med. För de pengarna kunde vi få både dricka och snacks. Toppenbra! Jag insåg snabbt att det inte skulle finnas pengar att bjuda alla som kommer på dryck. Så det bestämdes att det blev upp till besökaren vad de ville dricka. Det fanns både alkoholfritt, bubbel, vin och öl att köpa i baren. Mat skulle bli en alltför stor apparat, så det blev snacks i form av ostbågar, ostbollar, chips, popcorn och massa godis!
Inbjudningar skedde via ett FB-event, personliga inbjudningar och mail. De som skulle komma fick anmäla sig, då det var en sluten tillställning.
På förmiddagen på festdagen åkte jag, Peter och Pernilla dit med alla böcker. Det gick inte – på grund av dubbdäcksförbud – att köra och parkera på Hornsgatan, så vi fick ställa oss på baksidan av kvarteret och kånka i omgångar. Vi packade upp alla böcker på disken och sedan åkte vi hem. Mats, en kille från bandet, kom hem till oss och plockade upp musikutrustningen som vi lånat för kvällen, och så bar det iväg igen.
Tillställningen blev verkligen över förväntan! Besökarna, cirka 150 personer, blev hänförda av att kliva in i denna slottsliknande lokal. Effekten av den lätt röda belysningen gjorde att flera tyckte att det var som att kliva in i förgården till en David Lynch-film. I högtalarna gick en låtlista som Robert Johnson satt samman, och han kan göra listor, han! Personalen var proffsiga och sålde dryck som smör och hjälpte till med ljudet och mycket mer. Så härligt när allt går som smort. Själv sprang jag mest runt och snackade än här och än där och kollade att allt fungerade, medan Peter mest stod i dörren och prickade av gästerna.
Festen började med en stunds mingel, följt av ett välkomsttal av mig där jag presenterade förlaget, böckerna, författarna och illustratörerna. Sedan var det dags för scenframträdanden. Sist i programmet var det dags för bandet. Förutom deras egna låtar så bjöd de på en överraskning! De spelade två härliga tolkningar av Rolling Stones, Play with fire och Sister morphine. Två låtar som verkligen betyder mycket för mig och min bok. Och allt avslutades med en stunds mingel och en hel del skålande!
Tack Folkoperan för att vi fick husera hos er! Längtar redan till nästa release!
Om gästbloggaren
Kris Kite Stenmark startade förlaget Under the Kite Publishing i början av 2019 tillsammans med sin sambo, formgivaren Peter Beckman. Hon frilansar också som lektör och manusutvecklare.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!