Ljudböckerna som lyfter julresan

Om de hårda klapparna under granen inte räcker kan ljudboksplattformar och bibliotek erbjuda alternativ för den som hellre vill lyssna än läsa. Foto: Henrik Montgomery/TT.

På ljudboksplattformarna och biblioteken finns både färska och äldre titlar. Vi listar några aktuella favoriter som kan förgylla julresan eller kanske till och med den årliga garderobsstädningen.

“Jag vill sätta världen i rörelse” av Anna-Karin Palm, inläst av Anna Maria Käll

I sin hyllade biografi om Selma Lagerlöf spränger Anna-Karin Palm en gång för alla sönder bilden av Lagerlöf som naiv sagotant. Den första kvinnan i Svenska Akademien stiger i stället fram som målmedvetet arbetande, övertygad om att hon en dag ska bli en av landets främsta författare.

Palm, tagen av Lagerlöfs enorma driv, har vinnlagt sig om att försöka förstå henne som den rebell hon var. Ingen “liten skolmamsell” som Oscar Levertin kallade henne i ett brev till polaren Verner von Heidenstam efter att ha läst Selma Lagerlöfs debut, “Gösta Berlings saga”.

25 timmars lyssning väntar den som väljer Anna Maria Källs inläsning i stället för att läsa boken själv. Käll, skådespelare och rutinerad inläsare, är förtroendegivande och fängslande. Använd inte denna ljudbok som insomningstablett. Var i stället vaken hela natten.

Erika Josefsson/TT

“Styr din plog över de dödas ben” av Olga Tokarczuk, inläst av Gunilla Abrahamsson

”Ett beprövat sätt mot mardrömmar är att berätta dem högt ner i toalettstolen och sedan spola ­efter sig”. Det konstaterar Janina Duszejko, pensionerad broingenjör bosatt på den polska landsbygden. Vintertid sköter hon stadsbornas tomma sommarhus och översätter den brittiske poeten William Blake.

Men hon är också passionerad djurvän och när traktens jägare hittas döda en efter en är hon övertygad om att det är rådjuren som hämnats.

I sin inläsning för Sveriges Radio lyckas Gunilla Abrahamsson på pricken gestalta både humorn och det skruvade hos Olga Tokarczuks huvudperson. När man sedan läser andra romaner av 2018 års Nobelpristagare kan man inom sig ibland höra Abrahamssons röst igen.

Erika Josefsson/TT

“Stoner” av John Williams, inläst av Björn Granath

Stoner

Stoner

Både den amerikanske författaren John Williams “Stoner” från 1965 och Björn Granaths röstskådespeleri lever vidare i Granaths inläsning av den sedan några år återupptäckta och uppmärksammade romanen.

“Stoner” är historien om en ordinär akademiker, om ett oförlöst människoliv och om en huvudperson som trots sin enorma klass- och bildningsresa väljer fel eller kanske snarare inte alls de få gånger som han får chansen. Trots att den stora kärleken till slut korsar hans väg förmår han inte hålla den kvar.

Enkelt berättad med en perfekt dramaturgi var beskrivningar som återkom i samband med att romanen kom på svenska 2014.

Med sin inläsning gestaltar Björn Granath “Stoner” helt perfekt.

Erika Josefsson/TT

“Gileads döttrar” av Margaret Atwood, inläst av Gunnel Fred, Lo Kauppi, Hedda Stiernstedt och Electra Hallman

Gileads döttrar

Gileads döttrar

I årtionden har läsare frågat Margaret Atwood hur det gick för Offred, i “Tjänarinnans berättelse”. Hennes kamp för sin och sina barns frihet i den kristna fundamentalistiska republiken Gilead är mer aktuell än någonsin, efter tv-serien “Handmaid’s tale”, men också på grund av det politiska världsläget.

Det folk oftast har frågat Atwood är hur det totalitära samhället slutligen faller. “Gileads döttrar” är ett svar på den frågan. Dessutom fördjupar den bilden av Gileads försvarare, tant Lydias, bevekelsegrunder. Den är inte lika mörk som första boken, men som vanligt skildrar Atwood kvinnor i utsatta positioner, och låter dem vara komplicerade, mångfacetterade, olika varandra. Både tankeväckande och spännande.

Elin Swedenmark/TT

“Berättelse om ett liv” av Peter Handke, inläst av Jonas Malmsjö

Nobelpristagaren Peter Handke kräver stor koncentration av den som läser, och samma sak gäller även lyssningen. “Berättelse om ett liv” är boken som han skrev om sin mamma efter att hon tagit sitt liv.

Det är en berättelse om oförlåtligt slöseri med ett kvinnoliv, hon är en av de många som aldrig fick chansen och som nästan aldrig är huvudpersoner heller i litteraturen.

Jonas Malmsjö gestaltar varje bisats, varje kommatering, i en inläsning för den som samtidigt måste göra ren ugnen eller utföra annan hopplöst monoton tröksyssla. Den passar också om man vet med sig att det inte räckte med att läsa romanen bara en gång. Det finns mer att upptäcka.

Erika Josefsson/TT

“Sveriges värsta massmördare – gåtan Tore Hedin”, av Johan Persson, inläst av Christian Fex

(Storytel)

I 1950-talets Sverige utreder den unge fjärdingsmannen Tore Hedin ett mord han själv har begått och mördar senare sin före detta flickvän, hennes arbetsgivare och sju åldringar på ett äldreboende innan han tar sitt liv. Händelsen är känd som Hurvamorden, och Tore Hedin är den som har mördat flest personer vid ett tillfälle i Sverige. Här får man följa hans liv och omständigheterna kring den första brottsutredningen. Via intervjuer med folk runtomkring och ett gediget researcharbete presenterar Johan Persson historien på ett fängslande sätt.

Ett extra plus för inläsaren Christian Fex, som ledigt växlar mellan “neutral” Stockholmsdialekt som berättare – till fläckfri skånska när han citerar de personer som låtit sig intervjuas för boken.

Ann Edliden/TT

“En helt vanlig familj” av Mattias Edvardsson, inläst av Magnus Roosmann, Rebecka Hemse och Johanna Lazcano

Om man bara tar sig igenom det första kapitlens berättelse om en avskräckande präktig och välsituerad familj börjar fasaden snart krackelera. Adam, präst och pappa till 19-åriga Stella, ligger vaken på nätterna och väntar oroligt på att dottern ska komma hem.

Men allt är som det ska, eller? Den bortskämda Stella har just fått en vespa, en rosa Piaggio, i födelsedagspresent och vad gör hon, jo, sätter in en annons för att sälja den.

Annonsen är bara en västanfläkt av det som ska komma. Stella blir anklagad för mord. Ändå är det framför allt i de tre huvudpersonernas inre som detta spänningsdrama utspelas. Magnus Roosmann, Rebecka Hemse och Johanna Lazcano läser och igenkänningsfaktorn är hög. För vem tillhör inte en helt vanlig familj?

Erika Josefsson/TT

“Den stora skrivboken” av Agota Kristof, inläst av Jonas Karlsson

Denna märkliga klassiker kom nyligen i svensk nyöversättning av Marianne Tufvesson, vilket är en kulturgärning. Här har dessutom Jonas Karlsson gjort en känslig inläsning av en text som förbryllar, stör och berör på djupet.

En mamma överlämnar sina två tvillingbröder till deras mormor under andra världskrigets slutskede. Men det är ingen varm modersgestalt som möter barnen. Med rakt, lakoniskt och galghumoristiskt språk skildrar Kristof hur barnen försöker överleva i en brutal omvärld. Hur de förråas, hur de försöker härda sig själva och hur de tolkar moral och etik i en skev tillvaro där de vuxna ofta agerar absurt och våldsamt.

En skrivbok de får med sig hemifrån spelar en nyckelroll, orden och läsningen har kraften att skapa mening. Men berättelsen blir labyrintisk och allt mer gåtfull. Den handlar om barndomen, sexualiteten, vår splittrade identitet – och är stundtals djupt obehaglig, liksom omöjlig att värja sig ifrån.

Elin Swedenmark/TT

“Klubben” av Matilda Gustavsson, inläst av Ella Schartner

Klubben

Klubben

Den som inte får “Klubben” under granen kan med fördel lyssna på Ella Schartners lyhörda inläsning. Matilda Gustavssons reportage i Dagens Nyheter fick Svenska Akademien att implodera och ledde till att den så kallade kulturprofilen blev fälld för våldtäkt.

I sin reportagebok berättar hon om sitt arbete men framför allt fördjupar hon historien om ett av Sveriges mest uppmärksammade metoo-fall. Hon gör också ett mer komplext porträtt av kulturprofilen.

Den raka texten är som gjord för att läsas in och lyssnas på.

Erika Josefsson/TT

Läs även Boktuggs test av ljudbokstjänsterna >>

TT

TT

Sveriges mest trovärdiga nyhetsförmedlare är är för många TT (Tidningarnas Telegrambyrå) som sedan 1921 varit en oberoende aktör i Mediesverige med mottot snabbt, korrekt och trovärdigt. Boktugg samarbetar med TT för att få tillgång till fler boknyheter och intervjuer än vi själva hinner med.

tt@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.