Flera företag avbryter nu sina samarbeten med Studentkortet som under hösten haft stora obetalda skatteskulder. Adlibris avslutar vid årsskiftet och Bokus överväger det.
– Studentkortet har varit en viktig partner för oss i många år men med tanke på turbulensen i bolaget ser vi över hur samarbetet kommer att se ut framöver, säger Maria Edsman, VD på Akademibokhandeln (som äger Bokus).
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Studentkortet har i många år varit ett lönsamt bolag. Målgruppen är en miljon studerande på Universitet, Högskola, Komvux, Yrkeshögskola och Gymnasium varje år, varav cirka 600 000 varit aktiva medlemmar i Studentkortet. Men i år har något gått snett.
I slutet av november begärdes Studentkortet i konkurs av Skatteverket på grund av flera obetalda skatteskulder på totalt 8,6 miljoner kronor. Enligt Expressen har företaget struntat i att betala skatter och avgifter sedan i augusti. Även hyrorna är obetalda vilket ledde till att hyresvärden bytte låsen och kastade ut bolaget.
Många företag erbjuder rabatter till Studentkortets medlemmar som därigenom marknadsförs till en stor målgrupp. För nätbokhandlarna har det givetvis varit intressant att nå studenter för att sälja studentlitteratur, både Bokus och Adlibris har varit partners och erbjudit 5-15% rabatt till medlemmarna. Adlibris har dock tagit beslut om att inte fortsätta under 2020.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!
– De har varit en betydande kanal för oss vad det gäller att driva studenten till oss. Men vi har nu valt att avsluta samarbetet med Studentkortet av olika skäl där rådande omständigheter kring bolaget har tagits med i bedömningen. Samarbetet fortsätter tills årsskiftet och efter det kommer vi satsa på att nå studenten i andra kanaler, bland annat med ett ännu tightare samarbete med Mecenat, säger Sakari Luovio, Nordic Sales Manager B2C.
Vad som händer med Studentkortet är oklart. Det ingick tidigare i Metrokoncernen som lade ner tidningen Metro i augusti. Även där har det stormat rejält. Christen Ager–Hanssens bolag Custos är i dag majoritetsägare med 75 procent av Studentkortet, och U Global Holding äger de resterande 25 procenten av företaget. I det senaste bokslutet (2018) omsatte Studentkortet i Sverige AB 52,3 Mkr och gjorde en vinst på 14,6 Mkr. De utsågs dessutom till Gasellföretag av Di hösten 2018.