Elvira Ashby är författare och logoped på Hatten förlag som ger ut språkutvecklande barnböcker. Hon vet hur man jobbar med barn, böcker och språk.
Hatten förlag startades 2003 av Anneli Tisell efter att hon fått en son med Downs syndrom. De språktränade enligt Karlstadmodellen men upplevde att mycket specialpedagogiskt material inte såg så lockande ut för barnen. Anneli som var grafisk formgivare kände att hon ville ta fram något som både var pedagogiskt men också roligt och lockande.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Fler och fler får upp ögonen för oss, och det är roligt för det ger oss i vår tur möjlighet att ta fram fler roliga böcker och material som det går lätt att språkleka med. Babblarna till exempel har ju verkligen spridits på senare år och jag som logoped kan tänka att det är underbart. Att något som i grunden tagits fram som ett språkstimulerande material har växt och älskas av så många, säger Elvira Ashby, som arbetar som logoped och författare på förlaget.
Just Babblarna är det som förlaget är mest känt för. Under de senaste åren har det pågått en långdragen tvist om huruvida förlaget eller en tidigare anställd illustratör på förlaget innehar rättigheterna till Babblarna. Detta avgjordes i domstol i november 2019 till förlagets fördel.
Så vad innebär egentligen ”språkutvecklande barnböcker”? Är inte alla böcker bra för att träna språket?
– Att läsa barnböcker är förstås generellt bra om man vill stötta språkutvecklingen, men våra böcker är lite extra fiffiga, säger Elvira. Våra småbarnsböcker om Babblarna och Ajja&Bajja har till exempel tecken i sig, eftersom det är ett bra sätt att stötta tidig språkutveckling. Sedan har vi böcker som är skrivna så att det på ett lätt och roligt sätt ska gå att träna uttal medan man läser, eller jobba med begrepp som brukar vara svåra, eller annat vi vet kan vara klurigt för barnen.
För barnet skiljer sig Hattens böcker inte alls från andra barnböcker, menar Elvira.
– Det är roliga historier med härliga illustrationer. Men sedan bakar vi in det där språkliga vi vill hjälpa barnen med så att det blir lätt för den vuxne att stötta utvecklingen.
Hon förklarar att det kan vara lägesord som i Var är Babbas saker?, där barnen får hjälpa Babba hitta alla försvunna saker och samtidigt träna på vad lägesord som på och under och bakom betyder. Eller som i Rulle och raketen där barnen lockas att härma r-ljudet i raketmotorns brrr och fylla i ord och meningar med R under ett roligt rymdäventyr.
– Alla barn behöver kämpa för att lära sig prata, så våra böcker passar för alla, säger hon. Sedan bultar vårt hjärta extra mycket för barn i behov av extra stöd och de kan också ofta ha glädje av våra böcker under längre tid. Det vi upptäckt är att om vi försöker skapa något riktigt roligt, lockande och bra för barn som behöver träna extra på något så älskas det också av yngre barn som är på samma språkliga utvecklingssteg.
Elvira kom in som författare på Hatten, med sina bokserier Ajja&Bajja och Snicksnacksnoken, för ungefär tio år sedan.
– Då fanns redan en stor kunskap om barn och språkutveckling här på förlaget men som logoped kunde jag komma med ännu ett perspektiv, och så småningom blev jag anställd på deltid. Nu får jag bland annat titta på och pröva de nya böcker och material vi tar fram, skriva handledningar och ge tips och inspiration om hur man kan bygga språk. Det är ett väldigt roligt jobb!
Hur tänker du när du ska skapa en bok som utvecklar och stimulerar språkinlärningen?
– Som logoped har jag alltid använt barnböcker för att jobba med olika språkliga förmågor. Babblarna, till exempel, använde jag långt innan jag började på Hatten. Idéerna till mina egna böcker har sedan kommit när jag suttit där med ett barn och inte hittat någon bok eller material som passat. Då börjar jag fundera på någon rolig historia det skulle gå att smyga in det i … och så prövar jag skissversioner av det jag skrivit på barnen, och fortsätter därifrån. Så allt föds i något slags behov jag känner i jobbet som logoped.
Kan du se någon generell trend vad gäller barns språkutveckling i Sverige?
– Jag tycker att jag märker tydligt att intresset för barns språkutveckling ökar, och kunskapen om att vi vuxna kan göra väldigt mycket för att stötta den. Tecken till exempel, som var något ovanligt när Babblarnas första böcker kom ut, är idag ganska vanligt i förskolorna.
Ett generellt tips på hur man kan använda böcker för att stimulera språkutvecklingen är att verkligen läsa tillsammans med barnen, så att de får vara med och fylla i och prata om det som händer i boken och illustrationerna.
– Sedan finns det ju också många böcker, både hos oss på Hatten men också generellt, som går att använda till att hjälpa barn lära sig olika saker, säger Elvira.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!