Grundaren av Mofibo (ägs av Storytel) Morten Strunge lanserade i september sitt nya projekt Podimo som fokuserar på podcast istället för ljudböcker. De har redan 75 000 användare.
Det är TNPS som rapporterar om den framgångsrika lanseringen av Podimo i Danmark (september) och Tyskland (november). Även om det inte framgår hur många som är betalande användare (39 DKK/mån i Danmark respektive 4,99 euro/mån i Tyskland).
Som vi rapporterat tidigare tog Podimo in hela 6 miljoner euro i riskkapital inför lanseringen av tjänsten. Målet är att skapa intäkter som gör att skaparna av podcasts ska kunna tjäna ordentligt med pengar på det de gör. Målet var satt till 100 000 betalande abonnenter inom tre år – men starten indikerar att det kan gå fortare än så.
Vad innebär detta för ljudbokstjänster som Mofibo, Storytel, Bookbeat, Nextory med flera? Ingen som vet. Men podcasts är inte bara intervjuer och folk som sitter och pratar med varandra om ett ämne. På senare år har flera övergått till att bli dokumentärer, de allra bästa lika genomarbetade som traditionella radio- eller tv-dokumentärer. I vissa fall har det slarvats med den egna researchen och vi har fall av plagiat som med Mordpodden som till och med åtalats. Men det finns även skönlitterära podcasts, som radioföljetänger.
Var går då gränsen mellan podcast och bok? Och är det Sverige som är Podimos tredje planerade marknad efter Tyskland och Danmark?