Rekordmånga svenskar uppger att de kommer handla på Black Friday och ett nytt handelsrekord väntas. Men stark miljömedvetenhet och tveksamheter kring handlarnas erbjudanden gör samtidigt många svenskar negativt inställda till readagen.
Vi har redan skrivit om hur bokhandlarna laddar för Black Friday både ehandlare och fysiska butiker. Betalföretaget DIBS har dock frågat konsumenter hur de ser på Black Friday och det är ett motsägelsefullt resultat.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
14 procent fler svenskar och totalt en klar majoritet uppger att de kommer handla på readagen, och det är främst e-handeln som driver ökningen. Samtidigt är många negativt inställda till Black Friday på grund av en stark miljömedvetenhet och att man känner sig lurad av handlarna. DIBS har beställt en undersökning av Yougov bland svenskarna inför Black Friday.
– Rekordmånga svenskar kommer att handla men motståndet mot köphysterin blir också tydligare hos såväl konsumenter som handlare men det verkar som plånboken fortfarande är viktigare än miljön. Branschen kan arbeta bättre för att bemöta detta genom exempelvis ett tydligare miljötänk, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS, i ett pressmeddelande.
Årets undersökning visar att flest svenskar hittills uppger att de kommer handla på readagen, hela 58 procent jämfört med 51 procent i fjol. 35 procent (28 procent) kommer att handla på nätet, vilket står för den största ökningen. Ungefär lika många som i fjol kommer att handla i butik liksom både i butik och på nätet.
Men många svenskar är negativa till readagen – 31 procent är negativt inställda jämfört med 28 procent positivt inställda. 41 procent är neutrala. Äldre är mest negativa och yngre mest positiva. Av dem som är negativt inställda är den främsta anledningen miljöaspekten, strax följt av att man känner sig lurad av handlarna. Konsumentverket får varje år in anmälningar på företag som fuskar genom att ange ett falskt ordinariepris. Av dem som är positivt inställda är den klart främsta anledningen att man kan göra fynd och spara pengar, följt av att man kan köpa julklapparna i god tid.
Allt fler svenskar gör också sina julklappsinköp på Black Friday, 56 procent jämfört med 50 procent i fjol. Fyra procent gör samtliga julklappsinköp då och 13 procent de flesta.
Så hur kommer det att gå för bokbranschen på Black Friday? Blir det nya rekord för nätbokhandlarna och hur går det ute i butikerna? Det vet vi inte. Men om man ska tro undersökningen så är det fortfarande pappersböcker som är mest populära. Böckerna ligger dock en bra bit efter kläder och skor som toppar:
Varukategorier som är mest populära att köpa på nätet under Black Friday:
- Kläder, skor, accessoarer − 48 %
- Elektronik − 46 %
- Skönhets- och hälsoprodukter − 31 %
- Heminredning − 24 %
- Barn/leksaksartiklar − 19 %
- Fysiska medier (t.ex. böcker, filmer etc) − 12 %
- Mat och dryck − 9 %
- Digitala medier (t.ex. e-böcker, film digitalt) – 9 %
- Presentkort − 6 %
För ehandlarna har försäljningen de senaste åren spridits ut mer under veckan tack vare Black Week-erbjudanden (som både Bokus och Adlibris har).
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!