Mattias Fyrenius blir ny förlagschef på Bonnier Carlsen

Mattias Fyrenius, förlagschef Bonnier Carlsen. Foto: Alexander Mahmoud.

Mattias Fyrenius blir tillförordnad förlagschef på Bonnier Carlsen, medan Jonas Byström får ansvar för tillväxtsatsningarna Bonnierförlagen Lära, Fenix och lättläst.

– Jag har sedan en tid både engagerat mig i och oroat mig för utvecklingen att barn och ungdomar läser allt mindre. Att nu få chansen att tillsammans med alla medarbetare på Sveriges största förlag för barn & ungdomsböcker jobba med att se hur vi kan bli ännu bättre på att möta våra unga läsare och lyssnare i olika former känns fantastiskt roligt, säger Mattias Fyrenius i ett pressmeddelande. 

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Mattias Fyrenius har tidigare varit VD på Nobel Media AB, och har ett förflutet på Schibsted, TV4 och KF Media där han innehaft olika chefsroller framför allt med ett digitalt fokus. Under hösten har Mattias, som ingår i Bonnierförlagens styrelse, arbetat med flera tillväxtprojekt inom förlagshuset.

Du lämnade Nobel Media i januari, vad har du gjort sedan dess?
– Jag har gjort allt och ingenting. Jobbat en del i olika former med mina styrelseuppdrag (Bonnierförlagen, Svenska Institutet och Semantix). Skrivit en del på Expressen Kultur och sedan har jag i det lilla jobbat med en del små egna projekt/investeringar som jag och några vänner hållit på med. Nu på senhösten har jag varit alltmer engagerad i ett antal olika tillväxtprojekt inom Bonnierförlagen så det känns både väldigt roligt och naturligt att fortsätta än mer här, säger Mattias Fyrenius till Boktugg.

Det står tillförordnad förlagschef, ska vi tolka det som att ditt uppdrag i Bonnier Carlsen är mer tillfälligt och att du inte stannar i sex år som på Nobel?
– Hehe. Jag började i styrelsen på Bonnierförlagen första gången 2008 så jag är ju både ny och gammal i huset. Om det är något jag lärt mig efter alla år är det att inte ägna tid åt fleråriga planer. Det brukar bli både roligare och bättre så. 

Hur behöver vi utveckla böckerna för att locka barnen i konkurrens med strömmad film, spel, appar och all annan media?
– Det finns naturligtvis ingen enkel lösning och jag tycker snarare jag dagligen slås av hur mycket fantastiskt bra som redan finns. Och berättelsen som sådan har väl sällan eller aldrig stått starkare. Men som alltid handlar det ju om att förstå sin omgivning och sina läsare, lyssnare och tittare och utifrån det se vilken plats ett förlag som Bonnier Carlsen ska ha framöver. Vi är redan idag Sveriges största förlag inom barn och ungdom och det ger oss en fantastisk position framåt att bygga på. 

Digitaliseringen har kommit snabbare på vuxensidan trots att barn använder datorer mer än äldre, vad är anledningen tror du? Ser ni nu att även barnbokskonsumtionen blir digital?
– Det där är intressant. Att det kommer och delvis redan har kommit inom barnområdet är ju uppenbart, men det har absolut tagit längre tid än på vuxensidan. Jag tror det är en kombination av att de tjänster som lyckats bäst (Bookbeat, Storytel och Kindle) initialt haft en tydligt vuxen målgrupp och att utbudet inte har digitaliserats i samma grad som vuxenutbudet. Samt att bokläsning med barn är något man ofta gör tillsammans och där är den fysiska boken svårslagen. Jag tror även barnbokens visuella styrka (illustrationer) hittills inte riktigt hittat rätt i den digitala världen, men det är jag helt övertygad kommer inom kort, säger Mattias Fyrenius.

Mattias efterträder Jonas Byström. Förändringarna är ett led i Bonnierförlagens långsiktiga satsning på att ytterligare stärka sin position som Sveriges ledande förlagshus.

– Detta ser jag som bästa tänkbara lösning. Med Mattias som tillförordnad förlagschef på Bonnier Carlsen får vi en rutinerad och framgångsrik ledare med stor erfarenhet från närliggande branscher. Jag är övertygad att Mattias tillsammans med Eva Dahlin, litterär chef på Bonnier Carlsen, kommer leda och utveckla förlaget på ett spännande sätt framöver för såväl läsare, medarbetare som våra författare och illustratörer, säger Sara Börsvik, operativ chef och snart VD för Bonnierförlagen.

Den tidigare Bonnier Carlsen-chefen Jonas Byström ska istället fullt ut fokusera på tillväxtsatsningarna Bonnierförlagen Lära, Fenix och den nyligen kommunicerade satsningen på lättläst utgivning. Jonas har sedan 2012 varit en viktig del i Bonnier Carlsens framgångar, skriver Bonnierförlagen i pressmeddelandet. Bonnierförlagen har redan idag en väldigt stark position på den svenska barnboksmarknaden som man i och med detta vill stärka ytterligare.

Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Följ med på Alexanders arbetsresa

Detta är en ljudbok där Alexander berättar om sin kamp för att försöka komma in på arbetsmarknaden och hur ålderdomliga normer i kombination med nya arbetssätt skapar fällor för honom

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,