Nu ger sig Bonnierförlagen in på marknaden för lättläst litteratur och startar ett nytt förlag. Förlaget har hittat tre nyckelpersoner som tidigare jobbat på LL-förlaget och Nypon.
Våren 2020 kommer Bonnierförlagen att lansera ett nytt förlag inom lättläst. Förlaget kommer att erbjuda böcker för både barn och vuxna. Satsningen är ett led i Bonnierförlagens ambition att nå nya målgrupper och att skapa tillväxt, skriver Bonnierförlagen i ett pressmeddelande.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Ansvarig förläggare blir Hanna Larsson som närmast kommer från rollen som chef för LL-förlaget och tidningen 8 sidor. Hon var en av dem som valde att inte flytta med när MTM utlokaliserades till Malmö. Nu kommer hon att fortsätta jobba med lättläst.
Förlaget (som ännu inte har något namn, även om SvB – som först rapporterade om nyheten – spekulerar i att det kan kan få heta Bokförlaget Hedvig) kommer att arbeta med titlar från Bonnierförlagen såväl som nyskrivna titlar inom lättläst. En närmare presentation av förlagets utgivning kommer att ske efter årsskiftet.
– Jag kan inte tänka mig något roligare eller mer meningsfullt än att få chansen att utveckla lättlästmarknaden, och att tillgängliggöra författarskap för läsare vi annars inte når. Vi ser det som en möjlighet att bygga upp något nytt inom ett område där vi kan göra skillnad på ett väldigt konkret sätt, säger Hanna Larsson, ansvarig förläggare, i ett pressmeddelande.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!
Bonnierförlagen har utöver Hanna Larsson rekryterat två andra medarbetare med stor kompetens inom lättläst. Erika Larsson tillträder som förläggare, hon kommer närmast från rollen som redaktionsansvarig på LL-förlaget. Sandra Svensson blir ansvarig för sälj och marknad, hon har tidigare arbetat på Vilja / Nypon Förlag, och kommer närmast från Bonnierförlagens försäljningsavdelning.
– Med Hanna, Erika och Sandra på plats har vi fått in medarbetare med lång erfarenhet och kunskap om lättläst utgivning, det känns otroligt värdefullt. Det nya förlaget är en del i vår tillväxtsatsning som startade med Bonnierförlagen Lära 2018 och som sedan följdes av Fenix som ger ut barnböcker på arabiska. De nya förlagen har tagits emot med öppna armar, och vi är övertygade om att vi bygger något hållbart som har betydelse för samhället i stort och för Bonnierförlagens tillväxtstrategi framåt, säger Jonas Byström, förlagschef Bonnier Carlsens Förlagsgrupp, i samma pressmeddelande.
Bonnierförlagens nya satsning innebär att förlag som Hegas och Nypon får konkurrens. Samtidigt växer efterfrågan på lättläst – frågan är hur stor marknaden kan bli?