Podden Historia Nu startades av förlaget Historiska Media som hittills finansierat den själva. Nu kör de en crowdfunding-kampanj via Kickstarter för att dra in pengar till fler avsnitt.
Boktugg berättade om den nya satsningen på podden Historia Nu förra våren. Det har alltså redan gått 1,5 år och i veckan gick Historiska Media och programledaren Urban Lindstedt ut med en Kickstarter där de söker 120 000 kronor för att finansiera ytterligare 20 poddavsnitt.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Vi lanserade Historia Nu i maj 2018, satsningen har överträffat våra förväntningar. Hittills har vi haft mer än 1,4 miljoner lyssningar, just nu når podcasten närmare 30 000 lyssnare varje vecka och det ökar hela tiden. Vi tycker så klart att det är fantastiskt roligt med detta intresse för historia, dessutom för samtal som vilar på en vetenskaplig, faktabaserad grund, säger Christina Haugen som är marknads- och försäljningsansvarig på förlaget och den som internt håller i podsatsningen.
– Spridningen av ämnen är viktigt, glädjande nog finns även en spridning i ämnen bland de mest lyssnade avsnitten – här återfinns allt från bödlar på 1600-talet och myter om vikingar, till Sovjetunionens sammanbrott och maffians historia.
Har ni sålt fler böcker tack vare podden?
– Det är svårt att säga något om direkta effekter på bokförsäljningen, men med ytterligare en kanal ökar givetvis möjligheterna att exponera både författare och deras böcker, säger Christina och tillägger:
– Det är viktigt att framhålla i sammanhanget att Historia Nu är en journalistisk produkt, med fokus att bjuda in gäster för samtal om relevanta och angelägna ämnen inom ämnesområdet historia, podcasten är inte ett språkrör för förlagets produkter.
Nu söker ni pengar, har förlaget tröttnat på att finansiera podden?
– Nej, vi har inte tröttnat på att finansiera podden. Däremot är det naturligt för oss att undersöka andra alternativ till finansiering av kommande avsnitt, och för att ytterligare utveckla vår podcastsatsning.
Har ni testat Kickstarter på förlaget tidigare?
– Vi har sneglat på Kickstarter under en lång tid, och har tilltalats av konceptet, men det här är första gången vi testar en crowd funding-kampanj.
Ett förlag som däremot har lyckats väldigt bra med Kickstarter är Fria Ligan. Faktum är att de också drog igång en ny kampanj med målet 100 000 kronor, precis som Historiska Media. De har dock en upparbetad kundgrupp som stöttat tidigare projekt och dessutom en internationell publik då flera utgivningar är på engelska. Det tog dem 13 minuter att nå sitt mål. I skrivande stund har deras Kickstarter Vaesen – Nordic Horror Roleplaying dragit in närmare 1,3 miljoner kronor.
Historiska Media satsar på ljud även för sin ordinarie utgivning och liksom andra förlag ser man en förskjutning mellan formaten.
– Historiska Media följer med den allmänna utvecklingen inom förlagsbranschen, att styra över till en mer digital utgivning och låta den verka parallellt med den fysiska. Men vi ska inte sticka under stol med att digitaliseringen fått oss att se på förlagets produkter och innehåll med nya ögon, och att tänka i delvis nya banor för hur vi förvaltar det på bästa sätt. Och, vi tycker utvecklingen är spännande!
Historiska Media omsatte 25,6 Mkr och gjorde en vinst på 1,6 Mkr 2018, hur ser det ut i år ekonomiskt?
– 2019 ser ut att bli ett bra år, säger Christina Haugen.
Återstår att se om Kickstartern blir en framgång. I skrivande stund, med 26 dagar kvar på kampanjen, har den dragit in strax under 9 000 kronor. Samtidigt så kom i veckan en ny undersökning från Mediavision som visade att så mycket som 60 procent av dagens poddlyssnare är beredda att betala för podcasts. Det lovar gott för Historia Nu.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!