Storytel meddelar idag att de har över 400 000 betalande abonnenter i Sverige. För några år sedan trodde man att det var taket för hela den svenska marknaden.
– Vi växer så det knakar både globalt och i Sverige, där ljudboksvågen faktiskt en gång startade med Storytel. Med passion för fantastiska berättelser och teknisk utveckling har vi skapat en unik plats för spännande, berörande och inspirerande möten mellan författare och en svensk publik som älskar att ta del av historier – när de vill och var de vill, säger Storytels Sverigechef Åse Ericson i ett pressmeddelande.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Hur stora konkurrenterna Bookbeat och Nextory är i Sverige vet ingen. Nextory har hävdat att de är näst störst i Sverige utan att avslöja exakt hur många abonnenter de har i Sverige. Bookbeat å sin sida ser sig också som tvåa – utan att avslöja exakt hur många abonnenter de har i Sverige just nu.
Den 12 augusti passerade Storytel den historiska milstolpen en miljon betalande kunder globalt. Tillväxten fortsätter samtidigt att vara stark i födelselandet och idag står det klart att Storytel susat förbi milstolpen 400 000 betalande abonnenter i Sverige. Företaget menar att de därmed befäster sin marknadsledande position i landet.
Storytels siffra på 400 000 betalande kunder baseras på antalet vuxenkonton. Det innebär alltså att ett Familyabonnemang räknas som två kunder och ett Family Plus som tre kunder. Dessa kan dock nyttjas av ytterligare ett barn per vuxen så antalet användare är betydligt större.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!
– Att 400 000 personer väljer Storytel och ljudboken som underhållning och avkoppling mitt i vardagen, är en härlig bekräftelse på att berättelser kan öppna nya världar med mörka mysterier, svindlande romaner, härlig feelgood och finurliga fakta. Den unika upplevelsen av att förlora sig i en värld av berättelser är något vi hoppas kunna sprida till ännu fler, säger Åse Ericson.
Det intressanta i sammanhanget är att en beräkning för flera år sedan uppskattade marknaden i Sverige till runt 400 000 abonnenter, det sågs som taket för hur stort ljudböcker i mobilen kunde bli. Idag vet vi att det var lågt räknat. Däremot vore det spännande om alla aktörer redovisade antalet abonnenter på samma sätt – och transparent. Men det är förstås affärshemligheter för de privatägda konkurrenterna till Storytel.