Mangaserien Bleckmossen, skriven av Oskar Ekman och tecknad av Carolina Ståhlberg, har publicerats i KP i 13 års tid. Nu läggs hela serien online.
KP-läsare har under hela 13 år kunnat följa serien Bleckmossen, som i år tar rekordet som den längsta följetongen i tidningens historia (tidigare var Måns Gahrtons och Johan Unenges Eva & Adam den serie som gått längst i KP). Antalet barn som genom åren har följt äventyren i Bleckmossen uppskattas till minst en halv miljon.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Det var Kamratpostens dåvarande chefredaktör Eva Birmann som bad mig skissa fram en serie som skulle utspela sig i en annan miljö än traditionell svensk medelklass. Stilen skulle vara manga, vilket var en relativt ny trend år 2006. Jag hämtade mycket inspiration från min egen uppväxt i Stockholmsförorten Akalla och adderade min fascination för thrillers och spionhistorier, berättar författaren Oskar Ekman.
Efter ett misslyckat första försök hittade han till slut illustratören Carolina Ståhlberg, som gjorde den fiktiva platsen Bleckmossen och även var med och utvecklade karaktärerna. Det blev en hit. Serien, som blandar spänning, äventyr och kärlek, går än idag som följetong i Kamratposten.
13 år som följetong är anmärkningsvärt i sig. Men nu kan läsarna dessutom få tillgång till Bleckmossen i en helt ny form, när hela serien läggs online som högupplösta, bläddringsbara pdf:er. År för år, äventyr för äventyr. Materialet beräknas motsvara ungefär åtta samlingsvolymer.
– Flertalet av KP:s nuvarande läsare var inte ens födda när serien startade och många efterfrågar att kunna läsa hela serien från början till slut, berättar Oskar. Vi har tidigare gjort två samlingsalbum, som sträcker sig fram till 2011, men det är en krånglig process eftersom KP-formatet inte ser så bra ut i bokform – och då måste alla serierutor brytas om. Dessutom har läsarna önskat att kunna läsa i mobilen, när som helst och var som helst, till exempel på resan.
Oskar har själv gjort mycket av arbetet med digitaliseringen, vilket har tagit honom “några hundra timmar”. Han berättar att han ville publicera de slutkorrade seriesidorna, så att de exakt skulle återspegla KP-följetongen. Första steget var att gräva ner sig i KP:s digitala arkiv och samla ihop sidorna, som fanns utspridda i märkliga mappar och i helt skilda format. Sedan katalogiserade han äventyr för äventyr, år för år, och gjorde om allt till högupplösta pdf:er.
– Efter en massa försök hittade jag till slut en fantastisk och prisvärd programvara som heter Flowpaper Zine, som automatiskt optimerar sidorna och publicerar dem i ”bläddringsbara” böcker, direkt på hemsidan. Flowpaper anpassar automatiskt till såväl dator som mobil och surfplatta. Sidorna kan läsas i helskärm och är inzoomningsbara. Tack vare ett par andra plug-ins till WordPress har det varit väldigt smidigt att fixa prenumerations- och betallösningen.
Kostnaden för att få tillgång till hela Bleckmossen-följetongen online är 79 kronor i månaden eller 399 kronor för ett helt år.
– Barn i bokslukaråldern läser snabbt och för många kommer det säkert att räcka med att prenumerera en månad då och då. För bara 399 kronor får man tillgång till arkivet ett helt år och med tanke på att materialet motsvarar omkring åtta samlingsalbum bedömer jag det ändå som väldigt prisvärt.
Online-arkivet på bleckmossen.com fylls på med nya äventyr efter hand och även med bonusmaterial som spel och tester.
Hur ser planerna för marknadsföringen ut, kommer ni vända er främst till KP-läsare eller försöka hitta nya läsare på andra håll?
– KP är väldigt glada över initiativet och kommer förstås att berätta om det för läsarna. Men jag hoppas att fler kommer upptäcka Bleckmossen nu. Tröskeln för att komma in i serien blir lägre när det går att få tillgång till allt på en gång. Jag vet att Google har många sökningar på exempelvis ”läsa bleckmossen online”.
Inte nog med detta, en första kapitelbok (i tryckt form) om Bleckmossen är på gång och släpps våren 2020 på Rabén & Sjögren.
– Det var utmanande att tänka i långt format. Normalt försöker jag maximera så att varje serieuppslag ska innehålla både humor och spänning, eftersom läsarna måste vänta i tre veckor på nästa KP-avsnitt. Nu var det kul att fördjupa karaktärerna och dra ut på händelseförloppet, säger Oskar.
Hur har det gått för de tidigare utgivna böckerna/samlingsvolymerna?
– Boken Sjöhästens hemlighet, som är ett fristående äventyr, har sålt helt klart bäst, strax under 10 000 exemplar. Samlingsvolymerna trycktes i 3 000 exemplar vardera vill jag minnas, och är slut i lager.
För sisådär tio-femton år sedan var manga något nytt och spännande, men år 2019 talas det inte mycket om manga i svensk bokbransch. Lever mangatrenden fortfarande?
– Den är fortsatt stark skulle jag säga, vilket jag märker i mitt deltidsjobb på Kulturhusets ungdomsbibliotek TioTretton. Manga är helt klart vår mest utlånade genre. Men tyvärr vågar de svenska förlagen inte satsa och läsarna är hänvisade till engelska utgåvor av japansk manga, säger Oskar.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.