Här är Audibles drag i kampen om ljudboks- och podcastlyssnarna: musik. Förutom en podcast med Micael Dahlén ska kunderna få tillgång till Amazon Music med 50 miljoner låtar.
Boktugg berättade redan förra veckan att Audible lanserat i Sverige och har spekulerat i om det skulle innebära att även Amazon (som äger Audible) går in på den svenska marknaden. Audible poängterade då att de är fristående från Amazon och fattar sina egna beslut om etablering.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Men idag kom beskedet att ”Från och med idag får alla kunder som registrerar sig för en kostnadsfri provperiod på Audible även en gratis årsprenumeration av Amazon Music Unlimited, en premiumtjänst för musikstreaming som erbjuder tillgång till 50 miljoner låtar, inklusive nya releaser, reklamfritt och on-demand. Detta är ett tidsbegränsat samarbete mellan Audible och Amazon Music som exklusivt erbjuds bosatta i Sverige som registrerar sig via Audible.se.”
Hoppsan, Amazon väljer att lansera en Spotify-konkurrent på Spotifys egen hemmamarknad? Det är alltså inte bara Storytel och de andra svenska streamingtjänsterna som är måltavlan utan även Spotify.
Vidare i pressmeddelandet läser vi att Amazon, förlåt Audible, idag lanserar Audible Original-podcasten ”Curious with Micael Dahlen”.
”Detta är den första i en rad av podcasts som kommer att lanseras på audible.se, och som har gemensamt att de kommer att ledas av framstående svenska profiler samt produceras tillsammans med svenska kreatörer. Programmen blir tillgängliga för Audibles miljontals användare världen över där svenskt innehåll och svenska perspektiv på ett unikt sätt sprids till en internationell publik”, skriver Audible.
– Jag tycker det är fantastiskt att Audible vill lyfta svenskt innehåll och svenska perspektiv till en global publik. Jag har haft möjligheten att tillsammans med imponerande människor från över hela världen utforska några av de frågor som väcker min nyfikenhet. Jag ser fram emot att se hur denna typ av lättsamma och vetenskapliga podcaster mottas globalt, säger Micael Dahlen, poddare och professor, i pressmeddelandet.
Amazon Music Unlimited kostar normalt sett 9,99 euro i månaden för svenska kunder. Audible tar fortfarande 7,99 pund för sitt abonnemang (vi får väl se ifall Brexit gör att de flyttar verksamheten till Tyskland och Berlin när och om den genomförs).
Audible har redan 2 000 svenska ljudbokstitlar i sin katalog även om de framför allt framhåller sina 300 000 titlar totalt (ljudböcker och podcasts främst på engelska) som är tillgängliga för svenska kunder.
Amazon Music beskriver sig själva så här: ”Amazon Music omdefinierar musiklyssnande genom att ge kunder tillgång till miljontals låtar och tusentals kurerade spellistor och stationer. Amazon Music ger obegränsad tillgång till nya releaser och klassiska hits genom flera streamingnivåer. Genom Amazon Music får Prime-medlemmar tillgång till reklamfritt lyssnande av 2 miljoner låtar, utan extra kostnad till medlemskapet. Lyssnare kan även ta del av Amazon Music Unlimited, som ger tillgång till mer än 50 miljoner låtar och nya releaser. Amazon Music HD ger tillgång till mer än 50 miljoner låtar i högupplöst ljudkvalitet och miljontals låtar i Ultra-HD, den högsta ljudkvaliteten tillgänglig. Kunder med Echo-enheter får även gratis tillgång till ett reklamstöttat urval av de främsta spellistorna och stationerna på Amazon Music. För mer information, besök amazonmusic.com eller ladda ned Amazon Music-appen.”
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.