Audible investerar massivt i produktion och marknadsföring och vill äga marknaden, varför skulle det vara annorlunda i Skandinavien, frågar sig Lasse Korsemann Horne på Saga Egmont. Och en ehandelsexpert tror på Amazon i Sverige till Black Friday.
Förra veckans nyhet om att Amazonägda Audible lanserat sin tjänst mot svenska konsumenter med kampanjer på stan i Stockholm och Malmö har mottagits med en gäspning i Sverige.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Visserligen fyller Audible på med svenska titlar men det är tydligt att det är den engelska katalogen på 300 000 titlar som ligger i fokus inledningsvis. En förlagschef som dock tror att de nordiska återförsäljarna borde vara mer vaksamma är Saga Egmonts Lasse Korsemann Horne.
– Saga är ett internationellt förlag och har sålt ljudböcker via Audible framför allt i Tyskland sedan 2014 och känner Audible som en mycket professionell verksamhet. Audible har dominerat den stora tyska ljudboksmarknaden i nästan en generation nu. Teamet bakom Audible känner sina kunder, leverantörer och värdet i förlagens kataloger, säger Lasse Korsemann Horne.
Han menar att Audible annonserar rejält både digitalt och utomhus och att Audible i både Tyskland och Frankrike är kända för att producera massor av innehåll på de lokala språken i samarbete med både små och stora förlag.
– Dessutom förhandlar de ofta om dessa titlar exklusivt för Audibles egen plattform. Det är med andra ord första gången som de skandinaviska ljudbokstjänsterna får en reell och mycket professionell utländsk konkurrent på sina egna hemmamarknader. Audible är en del av en koncern som förfogar över oanade resurser. Jag föreställer mig att det är den motståndare man bara inte önskar sig som nätbokhandlare eller streamingtjänst.
En del svenska förlag och återförsäljare har uttryckt att Audibles lansering bara är en kampanj, ingen riktig stor lansering.
– Jag tror inte att Audible på sikt går in på en marknad för att nöja sig med en soft launch och några lätta kunder som redan har handlat hos Amazon. Tittar man på Amazon i Frankrike så investerar verksamheten kraftigt i produktion och marknadsföring av ljudböcker. Audible vill äga marknaden. Varför skulle det vara annorlunda i Sverige och Skandinavien? Jag tror inte att Audible får lov att misslyckas, säger Lasse.
Han menar också att det i ett större perspektiv är intressant att tänka på det faktum att Audible historiskt sett inte brukar lanseras på marknader där inte Amazon finns sedan tidigare.
– Jag ser Audible som en mycket tydlig indikation på att Amazon är på väg till Skandinavien. Och om det är korrekt kommer Audible/Amazon med en kraftfull 360-graders plattform där böcker och ljudböcker blott är en krydda för att behålla kunder på en hel bukett av tjänster: film, serier, podcasts, ljudböcker, eböcker, gratis leverans av fysiska varor och så vidare.
En Amazonlansering kommer att förändra näringskedjan för bokbranschen i grunden, för bokhandlare, för dagligvaruhandelns bokförsäljning, för eboksförsäljning, för nätbokhandlare och alla andra, menar Sagas förlagschef.
– I första omgången är det väl nätbokhandlare och streamingtjänster för böcker som är mest utsatta. Förutom att en Amazonlansering naturligtvis kommer att vända upp och ner på hela detaljhandeln. Amazon är ju minst av allt en bokhandel, men däremot en ”everything-store”.
Audible själva tonar ner sin koppling till Amazon och påpekar att Audible är ett självständigt dotterbolag. Däremot har flera ehandelsexperter talat om att Amazon verkligen var på väg att lansera i Sverige redan 2018 men att tidsplanen sprack och hela projektet pausades. Därför räknar många med att det istället kommer att ske 2019, lagom till Black Friday den 29 november. Och att en lanseringskampanj kan inledas redan i slutet av oktober.
”Det har varit helt tyst kring Amazon sedan förra årets många rykten om en etablering i Sverige. Jag tror att de kommer till Sverige till Black friday i år med översatt sajt och leveranser från Tyskland”, skrev exempelvis Urban Lindstedt, som driver podcasten Ehandelstrender, på LinkedIn som respons på Audibles tunnelbanereklam i Stockholm.
Som Boktugg konstaterat i ett tidigare nyhetsbrev så fanns Amazon på plats på Bokmässan i Göteborg:
”Amazon var på plats på Bokmässan i form av Book Depository som säljer böcker till Sverige från UK. Fraktfritt. Än så länge har det handlat om engelska böcker men nu förhandlar de med förlag och distributörer om att utöka sortimentet med svenska böcker. Huruvida Brexit påverkar de planerna är oklart, men det är faktiskt ett första steg in i Sverige även om det inte är Amazon själva.”
Amazon har redan avtal med Bokinfo sedan de tittade på en Sverigelansering för flera år sedan. De har lager i Tyskland som kan fungera för leveranser av utländska titlar till Sverige. Sedan finns förstås möjligheten att de lägger ett bud på Förlagssystem, det skulle verkligen skaka om den svenska bokbranschen.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!