Antalet egenutgivna titlar ökade med 40 procent till 1,678 miljoner mellan 2017 och 2018, enligt en ny rapport från Bowker. Amazon har 84 procent av marknaden.
Boktugg har de senaste åren rapporterat om den enorma mängden egenutgivna titlar i USA som passerade en miljon 2017. Ökningen från 2017 till 2018 var hela 485 000 titlar, fler än det kom ut totalt 2013.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Gawkers rapport omfattar siffrorna för åren 2013–2018 då egenutgivningen bara fortsatt växa i enormt snabb takt. Det framgår också att Amazons dominans har ökat det senaste året. Då ska man ändå notera att egenutgivna eböcker som ges ut enbart på Amazon via Kindle-plattformen inte omfattas av statistiken. Om den gjorde det skulle Amazons marknadsandel vara ännu större än 84,4 procent.
– Landskapet för egenutgivning fortsätter förbättras, det skapas fler och fler möjligheter för författare att hantera sin egen väg genom processen. Efterhand som alltfler författare drar fördel av överflödet av verktyg som idag finns tillgängliga för att publicera, distribuera och marknadsföra sina egna böcker, förväntar vi oss att egenutgivning kommer att fortsätta växa i stadig takt, säger Beat Barblan, vice president för Publishing and Data Services på Bowker och styrelseordförande för International ISBN Agency, i ett pressmeddelande.
Många egenutgivare väljer att använda Amazons Createspace för att göra sina böcker tillgängliga i tryckt form. Antalet titlar via den plattformen ökade från 929 000 till 1,416 miljoner vilket innebär att det är Amazon som står för hela tillväxten. De övriga aktörerna hade mindre ökningar eller minskningar som totalt sett tog ut varandra.
Den näst största aktören för tryckta böcker är Lulu Press som noterar 37 456 titlar, en ökning jämfört med förra året men lägre än deras toppår 2015 (46 972 titlar).
På ebokssidan är Smashwords den näst mest populära plattformen för egenutgivare med 72 969 titlar under 2018, vilket dock var en minskning med 2 321 titlar. Totalt minskade antalet utgivna ebokstitlar med 1 084 stycken. Det är troligt att även dessa egentligen har ökat – men att det är på Amazons KDP som många egenutgivare väljer att ge ut sina eböcker. Amazon lämnar inte ut uppgifter om antal utgivna eböcker via Kindle.
Statistiken från Bowker omfattar endast titlar med ISBN, så det totala antalet egenutgivna titlar är ännu högre.
Varför ökar inte egenutgivningen i Sverige lika kraftigt? Ja, en förklaring är förstås att en del svenska författare faktiskt ger ut sina böcker på exempelvis Createspace, på engelska för den globala engelsktalande marknaden. Det är givetvis samma sak i flera andra länder – hoppfulla författare översätter sina böcker till (eller skriver direkt på) engelska. Det är inte enbart amerikaner som står bakom denna gigantiska egenutgivning.
Men jag kan inte låta bli att undra om den svenska egenutgivningen hade ökat lika kraftigt som den i USA om det varit lika enkelt att ge ut en bok här i Sverige via exempelvis Adlibris. Eller så är det den stora (engelska) marknaden som gör att fler lockas att ge ut sina böcker?
En annan intressant fråga med tanke på ljudbokshysterin: varför finns det inga ljudböcker med i statistiken? Det borde komma alltfler sådana även från egenutgivare.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!