Audible (som ägs av Amazon) lanserar idag Audible.se på den svenska marknaden. En del av strategin blir Audible Original Podcasts med svenska profiler – på engelska. Först ut är Curios med Micael Dahlén.
– Vi vet att svenska lyssnare är bland de mest entusiastiska konsumenterna av ljudinnehåll i hela världen, och deras nyfikenhet och utforskarmentalitet blir väldigt tydlig när vi ser till den breda mängden av ämnen som de är intresserade av att lyssna på. Vi är väldigt exalterade över att få chansen att mer direkt adressera våra svenska kunder med det nya, kurerade och redaktionella innehållet som vi nu tillgängliggör, säger Tracey Markham, SVP på Audible i ett pressmeddelande.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Alla har undrat: när kommer Amazon till Sverige? Svaret är att både Amazon, Kindle och Audible har haft många svenska kunder sedan flera år tillbaka. Successivt har Audible börjat marknadsföra sig alltmer mot svenska kunder, exempelvis via bannerannonser med Harry Potter riktade till en svensk publik.
Idag lanseras Audible officiellt i Sverige
Men idag blev det officiellt, Amazon lanserar webbadressen audible.se (som visserligen dirigeras om till audible.co.uk/ep/sweden) som är direkt riktad till svenska kunder – men fortfarande på engelska.
”Hello Sweden, explore more than 300 000 audiobooks and Audible Original Podcasts”, skriver Audible på landningssidan och uppmanar att prova gratis i 30 dagar. Priset därefter är 7,99 pund i månaden (motsvarande 100 kr). Till skillnad från de svenska abonnemangstjänsterna så ingår i Audible-abonnemanget endast en bok i månaden, men å andra sidan laddar kunden ner och äger denna även om abonnemanget avslutats. Dessutom kan man lyssna på Audibles alla podcasts.
I pressmeddelandet står det dock att Audible ”introducerar idag ett noggrant utvalt utbud av kurerat innehåll för svenska lyssnare via audible.se. I tillägg tillgängliggörs delar av Audibles omfattande bibliotek med engelskspråkiga, internationella titlar och originalinnehåll i podcastformat på sajten”.
Fokus på engelskspråkigt innehåll – av svenskar
Det verkar alltså som att Audible åtminstone inledningsvis kommer att strunta i innehåll på svenska. (Uppdatering: Audible har redan över 2000 titlar på svenska, vilket dock är en bråkdel av den totala svenska ljudboksutgivningen) Istället går de andra vägen och erbjuder svenska profiler möjlighet att nå en internationell publik genom att göra podcasts åt Audible.
”Programmen görs tillgängliga för Audibles miljontals användare världen över, vilket ger en internationell publik möjlighet att få en unik inblick i svenska berättelser och svenska perspektiv. Det första programmet som lanseras är Curious with Micael Dahlen, som följer den framstående ekonomen, författaren och professorn när han med glimten i ögat utforskar olika frågeställningar som hör det moderna livet till, tillsammans med ledande tänkare världen över. Curious with Micael Dahlen är skapad och framtagen i samarbete med den Stockholmsbaserade contentbyrån Soundtelling, och finns tillgänglig från och med den 25 oktober”, skriver Audible och tillägger:
”Fler program där svenska talanger och deras berättelser lyfts fram är också under produktion.”
Faktum är att lanseringskampanjen redan är igång och lite oväntat sker den offline. Marknadsföringskampanjen har döpts till ”For the Curious Kind” och ska spela på svenskars nyfikenhet.
”Kampanjen syftar till att visa hur ett medlemskap på Audible både ger nyfikna lyssnare tillgång till tankeväckande och utmärkande titlar, men också tillgång till världens största utbud av ljudböcker och annat talat innehåll.”
Utomhuskampanjen i Stockholm och Malmö består av både digital och fysisk skyltning med mystiska ord, som bland annat ”Monkey Heaven”, ”Animal Bath”, och ”Axehound”. När någon söker på dessa ord, lär de sig att frasen är ett utdrag från en ljudbok som finns tillgänglig via Audible. Som en belöning för sin nyfikenhet får de dessutom möjlighet att ladda ned ljudboken kostnadsfritt som en del av deras 30-dagars provperiod. Kampanjen har tagits fram av ANR BBDO, Stockholm.
Boktuggs analys
Amazon väljer en intressant väg att gå in på den svenska marknaden. En snabb kontroll av de nordiska länderna visar att det finns en sida för Danmark som dock är lite annorlunda uppbyggd då den delvis är på danska och har en flik med ”Dansk Bedst Sælgende” där man finner titlar på danska utöver alla engelska. För Norge och Finland finner vi inga motsvarande sidor.
Vi vet sedan tidigare att svenskar läser en hel del böcker på originalspråk vilket tvingat förlagen att bli snabbare med översättningar och allt oftare samordnar med den internationella releasen av stora titlar. Liksom att läsare av fantasy men även många fackböcker söker sig till originalspråket engelska. Storytel och de övriga svenska abonnemangstjänsterna har själva utökat sitt sortiment av ljudböcker på engelska och därmed väckt intresset.
Men det är ett intressant grepp att använda svenska profiler för urval av böcker och även att skapa podcasts med svenska författare (och kanske andra profiler) som kan lockas med att nå ut i hela Audibles universum – exempelvis det stora landet i väster.
Med sin prismodell så slår Audible mest direkt mot Bokus Play som erbjuder just en bok i månaden för 79 kr i sin basmodell. Audible saknar (än så länge) svenska titlar, men har i gengäld mycket större engelskt utbud och exklusiva podcasts.
I jämförelse med Storytel, Nextory och Bookbeat har Audible lägre pris – men inte fri lyssning på alla ljudböcker och dessutom inte svenska titlar (än). Samtidigt har de eget original-innehåll i form av påkostade podcasts med tunga namn. Då tänker jag inte främst på de svenska profilerna utan de författare som skrivit direkt för Audible i USA.
Fakta om Audible
Audible, Inc., är ett Amazonägt bolag och en av världens största leverantör av ljudinnehåll. Katalogen består av fler än 300 000 program och titlar från ledande ljudboksutgivare, etermedier, underhållare, tidningsförlag och leverantörer av företagsinformation. I genomsnitt lyssnar användare på innehåll via Audible 2 timmar om dagen. Under 2018 laddades nästan 3 miljarder timmar av innehåll ned via tjänsten. Amazon köpte Audible 2008 för 300 miljoner dollar. Hur många abonnenter Audible har är inte officiellt men det har tidigare talats om ”miljontals”.
Rättelse: i en tidig version var månadspriset på Audible angivet till 7,99 euro men det ska vara 7,99 pund.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!