Försäljningen av böcker på nätet är viktig för antikvariaten. Men Peter Bodén på Antikvariat Hundörat ser också att nya kunder börjar hitta till de fysiska antikvariaten.
Att sälja böcker på nätet kräver mycket jobb. Peter Bodén måste katalogisera, fotografera, packa och skicka. Priset måste täcka inköp, moms och lokalhyra. Peter Bodén erkänner villigt att privathandeln är en konkurrent. Men konkurrensen är inte bara av ondo.
– Den har konkurrerat ut mig på så sätt att jag inte kan lägga ut billiga böcker. Men det har gjort att jag kan koncentrera mig på det jag verkligen kan och tycker är roligt.
– Jag behöver inte hålla lager på samma sätt längre. Jag behöver inte ha Kerstin Ekman i lager, den delen har privatpersoner tagit över. De har befriat mig från den uppgiften.
Det Peter Bodén brinner för är de vackra och ovanliga böckerna. Han har både antikvariat och nätförsäljning. På nätet säljer han via den nordiska sajten antikvariat.net och den internationella Abebooks. Drygt hälften av försäljningen är till kunder i utlandet.
Nätförsäljningen är viktig för affärerna, men han ser också att en ny generation kunder börjat söka sig till de fysiska antikvariaten. Kunder som är ute efter böcker som inte bara är borta från bokhandlarna, utan som har något extra – en dedikation, en vacker bindning.
– Det är mycket ungdomar som kommer, och de köper allt. Jag har börjat sälja rätt mycket förstaupplagor. För 20 år sedan var de väldigt dyra, men sedan har de inte precis gått upp i pris.
– Jag tror att boken börjar bli lite kult. Man kan ju inte ägna livet åt att stirra på sin mobil.
Text: Boel Holm/TT
LÄS ÄVEN: Handeln med begagnade böcker blomstrar på nätet
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!