Boktugg ställer några snabba frågor till Sara Börsvik som tillträder som vd för Bonnierförlagen vid årsskiftet.
Sara Börsvik blir Bonnierförlagens nya vd från januari 2020. Hon började på Bonniers våren 2017 som CFO, och flyttades i november samma år upp till en position som operativ chef. Dessförinnan arbetade hon inom telekombranschen och med internationell kommunikation.
Du har jobbat inom Bonnierförlagen i omkring 2,5 år nu. Hur upplever du att bokbranschen har förändrats under den tiden?
– Den mest slående förändringen är hur tillgängligheten för böcker i olika format har ökat vilket också gör att vi når ut med berättelser till många fler! Förflyttningen till digitala format ställer också nya krav på oss som förlagshus och förändrar grundläggande principer för vår bransch.
Hur vill du utveckla Bonnierförlagen för framtiden?
– Det viktigaste framåt är att vi fortsatt är relevanta för våra författare, läsare, medarbetare och ägare. Mitt fokus är att skapa de bästa förutsättningar för att vi – som funnits i snart 200 år – fortsätter vara attraktiva och ge ut böcker som berör och som våra läsare och lyssnare längtar efter.
Vilken blir den största utmaningen med ditt nya jobb?
– En viktig framtidsfråga för branschen gäller barns och ungdomars läsning. Vi nås av undersökningar som visar att deras läsning minskar och detta är en mycket oroande utveckling. Den här frågan tar vi på största allvar. Litteraturen är en viktig dörröppnare till språket och därför arbetar vi med flera läsfrämjande initiativ, säger Sara Börsvik.