Flera norska förlag får kritik för att inte tydligt nog markera att innehållet i deras litteraturmagasin är en sorts marknadsföring för förlagets böcker. Det handlar bland annat om förlagen Aschehoug och Cappelen Damm, vars digitala magasin kan misstas för journalistik, skriver Klassekampen. Det finns risk för att läsarna blir vilseledda eftersom det inte är uppenbart vem som är avsändaren, menar advokaten Monica Syrdal, och poängterar att detta balanserar på gränsen till att bryta mot marknadsföringslagen.
Norska förlag kritiseras för otydlig marknadsföring i sina digitala bokmagasin
Anna von Friesen
Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.
anna.von.friesen@boktugg.se
Gör som ...
… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.
Alexandra Murdock vill göra stora avtryck med ”Liten”
Litens allra bästa vän försvinner och allting känns färglöst. Blommorna bleknar och eken kroknar. Men så en dag i allt det grå hörs steg i gruset och en liten filur med yvig röd frisyr knackar på.
Som 60-åring sadlade Solveig om från språklärare till scenartist
”…till var och en som någonsin drömt om eller funderat på att sätta upp en egen show eller som bara vill bli inspirerade till att våga något nytt.
Ann Gewecke med nya boken ”Drömmar & dråpslag”
En kvinnohistorisk roman som utspelar sig i 1920-talets Östergötland och Köpenhamn.
”Det är mellankrigstid. Rasmine har en vecka kvar till antagningsprovet till läkarutbildningen i Köpenhamn.