Flera norska förlag får kritik för att inte tydligt nog markera att innehållet i deras litteraturmagasin är en sorts marknadsföring för förlagets böcker. Det handlar bland annat om förlagen Aschehoug och Cappelen Damm, vars digitala magasin kan misstas för journalistik, skriver Klassekampen. Det finns risk för att läsarna blir vilseledda eftersom det inte är uppenbart vem som är avsändaren, menar advokaten Monica Syrdal, och poängterar att detta balanserar på gränsen till att bryta mot marknadsföringslagen.
Norska förlag kritiseras för otydlig marknadsföring i sina digitala bokmagasin
Anna von Friesen
Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.
anna.von.friesen@boktugg.se
Gör som ...
… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.
C N Persson med ny urban fantasy
Anton är lyckligt nyförälskad i flickvännen Nora. Men varför dras hans ögon då mot Sandy gång på gång? Han är inte intresserad av henne. Inte egentligen …
Anders Jallai nu med femtonde boken om Anton Modin: Säpogruppen 1 – Ryssvillan.
Dags för släpp av Anton Modin 15. Det är snart 15 år sedan min debut Spionen på FRA kom ut på Lind&CO och senare Pocketförlaget.