Flera norska förlag får kritik för att inte tydligt nog markera att innehållet i deras litteraturmagasin är en sorts marknadsföring för förlagets böcker. Det handlar bland annat om förlagen Aschehoug och Cappelen Damm, vars digitala magasin kan misstas för journalistik, skriver Klassekampen. Det finns risk för att läsarna blir vilseledda eftersom det inte är uppenbart vem som är avsändaren, menar advokaten Monica Syrdal, och poängterar att detta balanserar på gränsen till att bryta mot marknadsföringslagen.
Norska förlag kritiseras för otydlig marknadsföring i sina digitala bokmagasin
Anna von Friesen
Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.
anna.von.friesen@boktugg.se
Gör som ...
… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.
Anders Nymans presentbok är både vacker och djup
Allting som jag ångrat är en bok som syftar till att väcka funderingar om dina egna val i livet och ge dig en tankeställare om hur du möter livet,
Alexander Forselius reser tillbaka i tiden för att rädda musikbranschen
Det är år 2033 och huvudpersonen Alecca reser tillbaka i tiden till 2009 för att i ett tidigt skede börja arbeta på en av Sveriges hetaste streamingföretag,
Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman
Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.