Författaren Daniel Åberg har haft stora framgångar med ljudboksserier på Storytel. I höst ska han dela med sig av sina hemliga knep – han ska nämligen lära ut ljudboksskrivande på Skrivarakademin.
Vi har tidigare berättat om Daniel Åberg som en av de första författarna på Storytel Original och en av dem som lyckats allra bäst och skrivit flera säsonger av sin serie Virus. Han vet uppenbarligen ett och annat om vad som funkar i ljudböcker – och nu ska han lära ut dessa hemligheter.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Berätta lite hur det kom sig att du blev kursledare?
– Jag hade en diskussion i fjol med utbildningens huvudlärare Elin Grelsson Almestad om att komma och göra en gästföreläsning hos dem på Skrivarakademin om ljudboksskrivande, men i stället frågade hon mig i våras om jag ville bli lärare för ett helt delmoment på en av deras utbildningar. Det lät som en rolig utmaning, så jag tackade ja!
Berätta lite om kursen, vem arrangerar och vad får studenterna lära sig?
– Det är som sagt på Skrivarakademin, som är en del av Folkuniversitetet, deras ettåriga skrivarlinje på distans. Min delkurs heter kort och gott ”Att skriva för ljud”. Om jag förstått det rätt så har de inte haft någon enskild lärare för just ljud på de ettåriga linjerna förut utan det har bakats ihop med delkursen i manusskrivande för film och tv, så det känns roligt att få vara pionjär.
– Vad jag ska lära ut? Alla mina tricks! Jag ska försöka summera det viktigaste av det jag lärt mig främst genom snart fyra år av rätt intensivt ljudboksskrivande, men jag tar även med mig lärdomar från ett drygt decennium som idog ljudbokslyssnare.
Om du snabbt ska ge råd till författare som vill skriva om inte direkt för ljud så i alla fall att det funkar för ljud?
– Börja lyssna själv! Det brukar ju sägas att man för att bli en bra författare också måste läsa mycket för att lära sig hantverket. Det rådet tycker jag gott att författare som vill att det de skriver ska fungera på ljudboksmarknaden också borde ta till sig. Jag möter rätt ofta författare som uttrycker en önskan om att ”funka som ljud”, bara för att i nästa sekund säga att de själva är totalt ointresserade av ljudböcker och aldrig skulle kunna förmå sig att lyssna. Jag tycker det är en ganska slapp inställning, milt uttryckt.
En del menar att ljudboksframgångarna kommer att leda till mer ytliga böcker för att mer komplexa berättelser inte funkar som ljudbok. Vad tycker du?
– Jag håller inte med om det, det är klart att komplexa böcker också fungerar att lyssna på. Men med det sagt finns det ändå skillnader. Exempelvis skulle jag säga att när man lyssnar på en komplex berättelse är man mer beroende av att författaren på ett naturligt sätt kan hantera hur man påminner och repeterar.
Och med det menar han inte att ljudbokslyssnare skulle vara dummare än pappersboksläsare och inte komma ihåg något, utan det handlar snarare om ren teknik.
– I en pappersbok är det enkelt att bläddra tillbaka till ett särskilt parti om man till exempel behöver påminnas om vem i hela friden det är som dyker upp i berättelsen igen efter att ha varit frånvarande i tvåhundra sidor, men i en ljudbok låter det sig inte lika enkelt göras, tvärtom är det rätt svårt. Det handlar alltså inte om att man måste skriva ytligt, utan snarare om att man inte kommer undan lika lätt med att som författare vara lat. När man skriver för ljud måste man hela tiden vara på alerten och lägga sig vinn om att man fortfarande har läsaren med sig, säger Daniel Åberg.
Har du själv några favoritförfattare som du tycker funkar väldigt bra som ljudböcker?
– Jag har svårt att spontant komma på några personliga favoriter, men en bok jag lyssnade på i somras och tyckte fungerade ypperligt som ljudbok var Camilla Stens Staden. Den hade en väldigt tydlig framåtrörelse där växlingarna mellan nu- och dåtid hela tiden drev på berättelsen och gjorde den svår att pausa.
– Fast i och för sig, om jag ändå ska försöka tala om favoritförfattare inom ljud så vill jag nog lyfta fram några författare som läser in sina böcker själva och hjälpta av sin … ja, estradförmåga kanske, verkligen lyckas krydda helhetsupplevelsen. Mikael Niemi är en sådan författare, Torgny Lindgren var det, och även Håkan Nesser, som dock tyvärr verkar ha slutat läsa in sina ljudböcker själv. De här tre gubbarna är väl egentligen allihop författare som inte borde fungera i ljudformat eftersom deras romaner gärna fladdrar iväg med stickspår som inte för handlingen framåt, men de läser så himla bra att man aldrig vill sluta lyssna ändå.
Daniel skriver för fullt på den tredje och avslutande säsongen av Storytel Original-serien “Smittad”, som i sin tur är en fortsättning på den fyra säsonger långa “Virus”.
– Planen var egentligen att skriva alla ”Smittad”-säsongerna i tät följd och vara klar i våras, men så fick jag frågan om att skriva Storytels första sommarföljetong, så då pausade jag mellan tvåan och trean och skrev “Nära gränsen” under våren, som publicerades med ett avsnitt om dagen under hela juli. Som det ser ut nu blir jag klar i november, och sedan får vi se vad jag ska ta mig för.
Är du författare på heltid eller?
– Jag är väl i princip författare på heltid numera, med lite avstickare till sånt som ligger nära, jag skriver litteraturkrönikor i Västerbottens-Kuriren var tredje vecka och har en del ljudboksrelaterade föreläsningar och samtal inbokade under hösten. Plus att jag ju då ska börja undervisa, som sagt!
Nyfiken på utbildningen? Här hittar du mer information som Skrivarakademin.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.