Svenska SEO-priset i kategorin Böcker & tidningar går i år till akademibokhandeln.se. Maria Bengtsson från Akademibokhandeln berättar mer om företagets SEO-arbete och ger några tips.
Svenska SEO-priset är en jurybedömd tävling där syftet är att uppmärksamma duktiga e-handlare som lyckats synliggöra sina sajter genom organiskt sök med hjälp av SEO. Det delas ut i 20 kategorier, varav en är Böcker & tidningar. I år går priset till Akademibokhandels sajt.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Vi strävar efter att utgå från våra kunders behov, oavsett kanal, säger Maria Bengtsson, omnikanalsansvarig på Akademibokhandeln. Vi har förmånen att ha medarbetare med unik kunskap inom sitt område och som bidrar med kvalitativt innehåll som bland annat digitala boktips från våra butiksmedarbetare. Om kunden får sitt behov uppfyllt blir effekten kundnöjdhet. Detta driver in kvalitativ trafik till siten vilket bidrar till bra konvertering, som sedan hjälper rankingen på Google. En positiv cirkel är skapad!
Juryn har i sin bedömning tittat på organisk synlighet och tillväxt i söket. Motivering till priset lyder:
”Akademibokhandeln har genom sitt genomarbetade SEO-arbete kammat hem vinsten i Svenska SEO-priset 2019, i kategorin Böcker & Tidningar. Företaget har under de senaste tolv månaderna lyckats uppnå en imponerande hög ranking och synlighet i det organiska söket.”
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!
– Det är många som tycker att SEO är svårt och man hör ofta att ”vi måste börja jobba med vår SEO”. Jag menar att man måste sluta krångla till det så mycket. Utgå bara från kundens behov och förmedla det på ett enkelt och tydligt sätt. Då skapar du automatiskt bra innehåll. Det går inte att bli klar med sitt SEO-arbete, vi på Akademibokhandeln har egentligen bara påbörjat vår resa och vi ser såklart Svenska SEO-priset som en bekräftelse på att vi är på rätt väg i vår digitala resa, säger Maria Bengtsson.
Maria Bengtssons 3 SEO-tips – bra både för kunden och för din rankning
- Lär känna din målgrupp!
- Ha alltid fokus på vad som ger mervärde för kunden och säg det viktigaste först.
- Håll dig till ämnet. Förenkla och var tydlig så kunden kan ta till sig informationen.
Bonustips! Håll koll på bildstorlekar för att undvika långa laddtider.