Jeanette Löfgren, digitalt affärsansvarig och affärsutvecklare på Bonnierförlagen har fått nytt jobb. Men hon flyttar inte långt – den 1 september börjar hon på Bookbeat.
Det värvas friskt från Bonnierförlagen just nu. I december förra året hämtade Nextory Magnus Nytell från Bonnierförlagen och Petter Stordalens nya förlagsbygge Strawberry Publishing rekryterade nyligen en femte medarbetare från Bonnierförlagen: Wahlström & Widstrands marknadsstrateg Lisa Tell, enligt SvB.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Nu tappar de även Jeanette Löfgren som varit digitalt affärsansvarig och affärsutvecklare. Hon kom till Bonnierförlagen från Adlibris och flyttar inte särskilt långt denna gång heller – bara över gården till Bookbeats kontor.
Du har varit åtta år på Adlibris, åtta år på Bonnierförlagen – blir det åtta år på Bookbeat nu?
– Haha, ja vem vet? Jag gillar att jobba i starka utvecklingsfaser och har varit med på e-handelns tillväxtresa inifrån Adlibris och därefter haft nöjet jobba med de digitala böckernas tillväxt på Bonnierförlagen. Men nu ser jag fram emot att bli en del av Bookbeat-gänget och är superpeppad på att jobba med fortsatt tillväxt för digitala böcker på återförsäljarsidan, säger Jeanette Löfgren.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Jeanette Löfgrens nya titel är ”Director Business Development” och hon kommer jobba brett med affärsutveckling, driva egna projekt och stötta andras. Hon börjar den 1 september.
Vad är det som lockar dig tillbaka till återförsäljarsidan?
– Det är så roligt att jobba nära slutkonsumenten! Det går att jobba snabbt och man får mer direkt belöning eller motgång än på förlagssidan, där det ofta, på gott och ont, är lite längre processer.
Vilka erfarenheter tar du med dig från förlagssidan in till Bookbeat?
– Förutom faktisk kunskap om hur förlag och utgivning funkar, så har jag lärt mig massor av människor jag träffat och olika situationer jag varit i under de här åren. Alltifrån hur jag själv och andra funkar i bistra förhandlingar till hur man ska – eller inte ska – göra för driva projekt och få saker att funka, säger Jeanette Löfgren.
Det är inte klart med någon efterträdare till henne och inledningsvis kommer hennes arbetsuppgifter att fördelas på flera personer inom Bonnierförlagen. Med tanke på att den digitala försäljningen numera står för runt 30 procent av förlagets intäkter är det en nyckelposition.