På söndag den 1 september lanserar Storytel sin ljudbokstjänst i Colombia. Det kan bli startskottet för en utrullning över hela Sydamerika, skriver TNPS.
Storytel har tidigare bekräftat att man planerar för en lansering i Brasilien under 2019. Men nu är det klart att Colombia hinner före. Enligt TNPS lanseras tjänsten redan nu på söndag den 1 september med en katalog på 5 000 ljudböcker och 17 000 eböcker på spanska.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Driften av den colombianska Storytelappen kommer enligt ett pressmeddelande att ske från Mexiko. Där kan man även läsa att den colombianska lanseringen av Storytel stöds av Family Compensation Fund of Antioquia, Comfama, ett socialt, privat och autonomt företag, övervakat av den colombianska regeringen, som syftar till att förbättra livskvaliteten för de sex miljoner invånare som bor i Antioquia, ett av Colombias departement. Totalt har Colombia över 47 miljoner invånare.
Huvudstad i departementet är Medellín (2,5 miljoner invånare) som är Colombias näst största stad. Där hålls även The Medellín Book and Culture Festival, som är ett av de viktigaste litterära evenemangen i Latinamerika, där mer än en halv miljon människor deltar varje år. Vid årets festival (9-15 september) kommer Storytel och Comfama i en gemensam monter att låta besökarna upptäcka den nya e- och ljudboksvärlden.
99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare? Stötta oss gärna genom att swisha ett bidrag.
– Efter den framgångsrika lanseringen i Mexiko förra året och det överväldigande positiva svaret från konsumenterna i detta land är vi mycket stolta över att samarbeta med Comfama för att utöka vår service till den colombianska allmänheten och har samma möjlighet att njuta av obegränsad tillgång till vår omfattande spanska innehållskatalog, säger José Alberto Parra García, landschef för Storytel Mexiko, i samma pressmeddelande.
TNPS spekulerar i att detta kan bli startskottet för en snabb utrullning av Storytel i Latinamerika, där Mexiko blir en plattform för de spansktalande länderna och Brasilien för den portugisiska målgruppen. I takt med att Storytel globalt får allt fler spanska kunder växer också den delen av katalogen.