Svensk Bokhandel flyttar resurser från papper till digitalt och drar ner på utgivningstakten för tidningen från 21 till 14 utgåvor per år.
Tidningen Svensk Bokhandel har funnits i många år och har länge kommit ut med 21 nummer, varav tre utgörs av temanummer/kataloger, per år. Med tanke på att annonsförsäljningen minskat de senaste åren i tidningsbranschen så behöver man spara pengar.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
I det nya numret av tidningen som når prenumeranterna på fredagen (men som helt logiskt kan läsas som blädderbar pdf på nätet redan innan dess) skriver SvB:s publisher PeKå Englund att de för att vara nyhetsledande måste publicera fort på webben.
”Den ekvationen löser vi genom att framöver lägga våra resurser på ökad digital närvaro – och att gå från 21 nummer per år till 14 utgåvor, vilka får fler sidor. Mixen av nyheter och fördjupning i våra olika kanaler blir ännu starkare. Vi startar månadsutgivning redan från nästa nummer som kommer ut den 25 september”, skriver Englund.
En tredjedel färre utgåvor innebär också en kostnadsbesparing på tryck och distribution – vilket behövs. Förra året sjönk omsättningen för bolaget Tidnings AB Svensk Bokhandel från 9,74 Mkr (2017) till 8,55 Mkr. Ett tapp på nästan 1,2 Mkr som sannolikt främst beror på minskad annonsförsäljning i tidningen och katalogerna.
Det innebar också att bolaget, enligt det färska bokslutet, gjorde en förlust på 414 Tkr för 2018 (jämfört med en vinst på 844 Tkr 2017). Det är ingen akut fara eftersom bolaget fortfarande har en bra kassa kvar (drygt 3 Mkr) efter två vinstår (2016-2017).
Boktugg hade planer på en papperstidning för två-tre år sedan men när vi såg trenden i branschen så drog vi i bromsen och fortsatte istället satsa 100 procent digitalt. Det är inte bara bokutgivningen som blir alltmer digital, även branschpressen måste hänga med.
Går man tillbaka till 2008 omsatte Svensk Bokhandel 14 Mkr och gjorde en vinst på 1,7 Mkr. Därefter har omsättningen pendlat mellan 9,7 och 11,5 Mkr och visat röda siffror vid några tillfällen, vilket då åtgärdats genom neddragningar av personal. 2008 redovisade man 11 anställda, 2018 var motsvarande siffra 7.
Tidningsaktiebolaget Svensk Bokhandel ägs gemensamt av Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!