Revenue share eller fast ersättning i det nya avtalet, tim- eller styckbaserat? Håkan Rudels på Bonnierförlagen kan inte kommentera det. Man måste helt enkelt läsa mellan raderna i pressmeddelandet.
Förutom den positiva nyheten att Bonnierförlagen och Storytel är överens om ett nytt avtal så undrar både förlag och författare vem som fått backa när det gäller fast ersättning per titel (eller per timme) som förespråkats av Bonnierförlagen versus revenue share som förespråkats av Storytel.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Håkan Rudels säger till Boktugg att han inte kan kommentera innehållet i avtalet men uppmanar alla att läsa pressmeddelandet noga. Där är han citerad så här:
“I och med detta avtal har vi säkrat förutsägbara och långsiktigt hållbara ersättningsnivåer för oss och alla våra författare, vilket har varit helt avgörande för oss. Samtidigt gör detta avtal att vi kan lägga all energi på att fortsätta investera i och utveckla nya berättelser, författarskap och litteratur. Jag är väldigt glad över att alla våra författares böcker återigen erbjuds Storytels läsare och lyssnare. Det är min övertygelse att det här samarbetsavtalet är bra för hela den svenska bokbranschen.”
Så hur ska vi tolka det? Ja, om det är revenue share-modellen som gäller även för Bonnierförlagen så har den försetts med någon form av garanterat golv eller miniminivå för hur långt ner ersättningen per bok eller lyssnad timme kan sjunka.
Det här är den andra frågan: Är det fortsatt en fast ersättning per bok som Bonnierförlagen får av Storytel eller har även de flyttats över till en timbaserad modell? Återigen, de faktiska avtalsvillkoren mellan parterna kommenteras inte. Men:
– Den timbaserade modellen är en idé från Bonnierförlagen från början. Vi gillar den, säger Håkan Rudels, återigen utan att bekräfta eller dementera hur avtalet med Storytel ser ut.
Att det är ett viktigt avtal även för Bonnierförlagen är givet eftersom Storytel har någonstans mellan 70 och 85 procent (beroende på vem man frågar) av marknaden för digitala böcker. Håkan Rudels tror att runt 30 procent av Bonnierförlagens intäkter kommer att vara digital försäljning när man summerar helåret 2019. Men det vet man egentligen först efter att hösten och inte minst julhandeln summerats. Samt givetvis returerna, för fysiska böcker.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!