När startupen Away skulle lansera sin resväska valde de att ge ut presentboken The Places We Return To. Away anlitade en skribent, intervjuade 40 influencers om resor. Inte bara för att marknadsföra väskan utan för att sälja den. Varje bok innehöll nämligen ett presentkort på en väska flera månader innan väskorna fanns att köpa. Böckerna såldes för 225 dollar styck (motsvarande 2100 kr). Away fick medialt genomslag och boken fanns med som julklappstips i över hundra tidningar och de sålde tusentals böcker med tillhörande presentkort på några veckor. Idag omsätter Away över 125 miljoner dollar och har tagit in 100 miljoner dollar i riskkapital. På att sälja väskor. (Trends.co)
Sålde tusentals presentböcker med resväska på köpet
Sölve Dahlgren
Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.
solve@boktugg.se
Gör som ...
… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.
Relaterade nyheter
Som 60-åring sadlade Solveig om från språklärare till scenartist
”…till var och en som någonsin drömt om eller funderat på att sätta upp en egen show eller som bara vill bli inspirerade till att våga något nytt.
Alexandra Murdock vill göra stora avtryck med ”Liten”
Litens allra bästa vän försvinner och allting känns färglöst. Blommorna bleknar och eken kroknar. Men så en dag i allt det grå hörs steg i gruset och en liten filur med yvig röd frisyr knackar på.
Ann Gewecke med nya boken ”Drömmar & dråpslag”
En kvinnohistorisk roman som utspelar sig i 1920-talets Östergötland och Köpenhamn.
”Det är mellankrigstid. Rasmine har en vecka kvar till antagningsprovet till läkarutbildningen i Köpenhamn.