När startupen Away skulle lansera sin resväska valde de att ge ut presentboken The Places We Return To. Away anlitade en skribent, intervjuade 40 influencers om resor. Inte bara för att marknadsföra väskan utan för att sälja den. Varje bok innehöll nämligen ett presentkort på en väska flera månader innan väskorna fanns att köpa. Böckerna såldes för 225 dollar styck (motsvarande 2100 kr). Away fick medialt genomslag och boken fanns med som julklappstips i över hundra tidningar och de sålde tusentals böcker med tillhörande presentkort på några veckor. Idag omsätter Away över 125 miljoner dollar och har tagit in 100 miljoner dollar i riskkapital. På att sälja väskor. (Trends.co)
Sålde tusentals presentböcker med resväska på köpet
Sölve Dahlgren
Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.
solve@boktugg.se
Gör som ...
… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.
Relaterade nyheter
Författarduon Kanon & Wester debuterar som deckarförfattare med “I dödligt sällskap”, första delen i serien Morden på Axholmen.
På Axholmen i Stockholms skärgård rinner tiden ut för att lösa ett 30 år gammalt ritualmord, och någon på ön verkar göra allt för att dölja sanningen.
Hektors nya deckare tar läsaren tillbaka till kalla krigets hemligheter
I en tid då Sveriges beredskap och geopolitiska hot återigen står i fokus, är författaren Josefine Hektor aktuell med en ny deckare. Skyddsrummet är en psykologiskt laddad berättelse som rör sig mellan sommaren 1986 och samtiden – och som speglar en verklighet där det förflutna känns obehagligt nära.