När startupen Away skulle lansera sin resväska valde de att ge ut presentboken The Places We Return To. Away anlitade en skribent, intervjuade 40 influencers om resor. Inte bara för att marknadsföra väskan utan för att sälja den. Varje bok innehöll nämligen ett presentkort på en väska flera månader innan väskorna fanns att köpa. Böckerna såldes för 225 dollar styck (motsvarande 2100 kr). Away fick medialt genomslag och boken fanns med som julklappstips i över hundra tidningar och de sålde tusentals böcker med tillhörande presentkort på några veckor. Idag omsätter Away över 125 miljoner dollar och har tagit in 100 miljoner dollar i riskkapital. På att sälja väskor. (Trends.co)
Sålde tusentals presentböcker med resväska på köpet
Sölve Dahlgren
Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.
solve@boktugg.se
Gör som ...
… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.
Relaterade nyheter
Anders Nymans presentbok är både vacker och djup
Allting som jag ångrat är en bok som syftar till att väcka funderingar om dina egna val i livet och ge dig en tankeställare om hur du möter livet,
Alexander Forselius reser tillbaka i tiden för att rädda musikbranschen
Det är år 2033 och huvudpersonen Alecca reser tillbaka i tiden till 2009 för att i ett tidigt skede börja arbeta på en av Sveriges hetaste streamingföretag,
Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman
Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.