IJustWantToBeCool ska göra humorsketcher och bokklubb tillsammans med Storytel

Emil Beer, Victor Beer och Joel Adolphson bildar humorgruppen IJustWantToBeCool som nu ska hjälpa Storytel att få fler barn- och ungdomar att upptäcka ljudböcker. Foto: Storytel.

Humorsketcher, en bokklubb och en ljudboksproduktion planeras i samarbete mellan Storytel och humorstjärnorna Victor Beer, Emil Beer och Joel Adolphson – på Youtube kända som IJustWantToBeCool.

Nu inleder Storytel och humorgruppen IJustWantToBeCool ett samarbete med syfte att få fler unga att upptäcka de tusen och åter tusen berättelser som ryms i ljudbokstjänsten.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

IJustWantToBeCool består av bröderna Victor och Emil Beer och deras kusin Joel Adolphson. Sedan starten 2011 har trion producerat hundratals humorsketcher som har totalt över 180 miljoner visningar på Youtube. Utöver detta har de gjort egna serier på både SVT och TV4, sommarpratat i P1 och prisats med Kristallen, Guldtuben och Det svenska humorpriset. Emil, Victor och Joel har en passion för berättande, skriver Storytel i ett pressmeddelande.

– Allt handlar om storytelling. Vi vill att fler barn och ungdomar ska upptäcka vilken fantastisk skatt Storytels gigantiska bibliotek är – och vilka är bättre på att inspirera ungdomar med berättelser än IJWTBC? säger Josefin Grip, marknadschef Storytel, i samma pressmeddelande.

Konkurrensen hårdnar mellan alla digitala tjänster. Att läsa eböcker och lyssna på ljudböcker ställs inte bara mot Youtube-videos utan även sociala medier, spel på mobiler och andra plattformar, musiktjänster, filmtjänster, podcasts och bloggar.

Storytel revolutionerade ljudboksmarknaden i Sverige med sin streamingtjänst och har idag växt till över 800 000 kunder i 17 länder som ägnar i snitt nästan en timme och en kvart per dag åt att ta del av berättelser och författarskap. Kärleken till berättelser och berättande har Storytel och IJustWantToBeCool gemensamt.

– Vi kände redan efter vår första möte med Storytel att vi passade tillsammans som handen i handsken. Eller hörluren i örat. Storytel förstår vår humor och vi är glada att de tror på oss, säger IJustWantToBeCool i en gemensam kommentar.

Strategin och det kreativa konceptet till samarbetet är framtaget av Splay One, som också representerar IJWTBC. Splay One är ett svenskt youtubenätverk som lanserades den 27 augusti 2013 av TV-programledaren Vigor Sörman men vars klienter numera även återfinns på Instagram och Snapchat.

– Precis som inom rörlig bild så har även läsandet rört sig starkt mot det digitala, från traditionella böcker till e-böcker och ljudbokslyssning. Underhållningen och sättet att ta del av den utvecklas, men en bra story är alltid en bra story, oberoende plattform. Vill man nå ut i dagens medielandskap så måste man underhålla och sätta publiken först och det är något som Storytel förstår, säger Line Bomark, account manager på Splay One.

I samarbetet ingår bland annat sex nyproducerade, exklusiva humorsketcher som med start i augusti kommer att släppas på IJustWantToBeCools Youtubekanal, med nära 1,5 miljoner prenumeranter. IJustWantToBeCool bildar också en egen bokklubb där de tipsar sina följare om böcker de själva lyssnat på och gillar.

LÄS ÄVEN: Vi testar ljudbokstjänsterna

Senare i år släpps dessutom två nyskrivna ljudproduktioner på Storytel där IJustWantToBeCool står för både manus och inläsning.

– Jag och mina kollegor är minst sagt glada att få jobba med IJWTBC. De har en fantastisk förmåga att nå ut till en yngre publik med både genomtänkt och fyndigt material, och deras ljudberättelser blir verkligen nyskapande. Det finns en spännande plan som nu börjar förverkligas, och vi ser mycket fram emot att presentera resultatet längre fram, säger Maja Lindqvist, förläggare på Storytel Kids.

Så här presenterar IJustWantToBeCool själva samarbetet på sin Youtubekanal. Videon har på mindre än ett dygn fått 70 000 visningar:

Boktuggs analys

Så vad innebär detta ur bokbranschens perspektiv? Ja, böcker har i alla tider påverkats av exponering i traditionell media – radio, tv och tidningar. Eftersom de unga idag spenderar väldigt lite tid på dessa tre mediakanaler så är det logiskt att söka sig dit de befinner sig. Där är Youtube en viktig plattform. Och istället för att bygga det från noll, vilket Storytel redan försöker med sin egen Youtubekanal Snacka om ljudböcker (med blott 187 prenumeranter), så finns det mycket att vinna på att rekrytera dem som redan är stora.

Den givna frågan är förstås: Kommer vi att få se IJustWantToBeCool även i pappersboksformat? Där finns det ju redan flera Youtubestjärnor som framgångsrikt tagit steget med självbiografier, som Therése Lindgren och Joakim Lundell.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,