Den bästsäljande författaren Dean Koontz har skrivit ett femboksavtal med Thomas & Mercer, ett imprint till Amazon Publishing.
Att Amazon köper filmrättigheter till kända författares verk i kamp med Netflix och andra streamingtjänster är inget nytt. Det som vi kanske inte läser lika mycket om här i Sverige är däremot att de även skriver avtal med författare om böcker. Boktugg har dock tidigare berättat om Amazons växande förlagsverksamhet.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Amazon skriver idag i ett pressmeddelande att den bästsäljande författaren Dean Koontz (som sålt över 500 miljoner böcker och är känd för berättelser som rör sig mellan skräck, science fiction och mer traditionella spänningsromaner) skrivit ett stort avtal med Amazons imprint Thomas & Mercer.
På svenska gav Bra Böcker under många år ut Koontz och när det förlaget avvecklade sin skönlitterära utgivning följde några år utan nya Koontztitlar innan Bokfabriken plockade upp författarskapet och gav ut Tystnaden (2018) som i höst följs av Makten.
Amazon har köpt de engelska rättigheterna både i USA och resten av världen. Det ska bli fem fristående böcker, den första med titeln Devoted släpps våren 2020. Utöver böckerna ingår även en novellsamling med sex thrillernoveller, Nameless, som ska ges ut på Amazon Original Stories (som ger ut eböcker och digitala ljudböcker) redan i november 2019.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Hur mycket pengar Amazon får betala Koontz framgår inte men de har tidigare betalat miljonbelopp (i dollar) till författarna Barry Eisler (som också gavs ut på Bra Böcker men inte kommit på svenska sedan 2007), T.R. Ragan (ej utgiven på svenska) and Robert Dugoni (en titel på svenska). Men även Sylvia Day och Patricia Cornwell finns bland de författare som valt Amazon för en eller flera böcker, skriver Publishers Weekly.
– Under många år har jag haft en underbar relation med Brilliance Audio, ett Amazonföretag, och senare med Amazon Original Stories, säger Dean Koontz i pressmeddelandet och fortsätter:
– Även om det fanns otaliga alternativ för framtiden kändes det mest naturligt att skriva avtal med teamet på Amazon Publishing som presenterade en marknads- och PR-plan som var smartare och mer ambitiös än någonting jag sett tidigare. Det här nya arrangemanget är så spännande att jag blivit kreativt föryngrad. Tiderna förändras och det är uppfriskande att befinna sig där man förstår förändring och omfamnar den.
Kuriosa: i pressreleasen nämner Amazon att Koontz böcker förutom otaliga placeringar på NY Times bestseller-lista även varit bästsäljare i så vitt skilda länder som Japan och Sverige.
Återstår att se ifall Amazon tänker ge ut böckerna själva här som ett led i en svensk lansering?