Läromedelsförlaget Pearson meddelar att de bryter med sin analoga tradition och går över till digitala läromedel i första hand. I alla fall för collegestudenter.
Pearson är ett av världens största läromedelsförlag och en viktig spelare på bokmarknaden, både i USA och internationellt. När de nu beslutar om att ställa om till ”digitalt först” – det vill säga i första hand satsa på digitala läromedel – kan det få stort genomslag på flera marknader.
I USA har Pearson en aktiv lista på 1 500 läromedelstitlar. Framöver kommer samtliga ges ut i första hand digitalt, meddelade Pearson den 16 juli 2019, enligt TNPS. Redan nu utgör digitala källor 62 procent av förlagets intäkter, men från och med nu kommer tryckta läromedel att spela en allt mindre roll.
– Vår ”digital first”-modell sänker priserna för studenterna och kommer i förlängningen öka våra intäkter. Genom att erbjuda studenterna bättre värde har de mindre anledning att vända sig till andrahandsmarknaden, säger John Fallon, CEO Pearson, i ett pressmeddelande.
Billigare för studenterna och bättre för förlaget. Pearson kommer undan tryck- och distributionskonstnader och kan sälja sina produkter med bättre marginaler, trots sänkta priser. Dessutom kan de mycket enklare göra uppdateringar och släppa nya utgåvor av läromedlen, vilket motverkar att studenter köper begagnade och potentiellt inaktuella böcker.
Samtidigt gör Pearson flera digitala satsningar, som ett nytt verktyg för att skapa individanpassat lärande och en app som som genom artificiell intelligens hjälper användaren att bli bättre på matematik. En tydlig digital omställning, med andra ord. Detta gäller i första hand studentlitteratur för college och universitet.
Denna nyhet kommer bara ett par veckor efter att en undersökning från The Stavanger Declaration visar bland annat att tryckta faktatexter är bäst för läsförståelsen.